CTA

Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?

dodane: 15 listopad przez: Daniel Filipek
Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?

Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?

Pojęcie obsługi informatycznej jest niezmiernie pojemne. O ile łatwo jest nam sobie wyobrazić jaki ma być podstawowy cel takich świadczeń (Zapewnienie ciągłości operacyjnej infrastruktury informatycznej) to zagłębiając się w większą ilość detali, odkryjemy iż zagadnienie jest znacznie bardziej złożone. Zakres świadczonych usług w ramach obsługi informatycznej może być niezmiernie szeroki.

Czego oczekują przedsiębiorcy od firm świadczących obsługę IT?

Jeśli celem nadrzędnym jest zapewnienie ciągłości operacyjnej, to warto dłużej zastanowić się, jakimi środkami cel ten może zostać osiągnięty w każdej organizacji. Lista taka będzie oczywiście uzależniona od specyfiki danego przedsiębiorstwa i architektury jego systemu informatycznego. Do najważniejszych kategorii działań możemy z pewnością zaliczyć:

  • Zapewnienie wsparcia wszystkim użytkownikom systemu,
  • Monitorowanie i proaktywne usuwanie nieprawidłowości w funkcjonowaniu elementów systemu,
  • Wsparcie w zakresie kształtowania lokalnej polityki informatycznej przedsiębiorstwa,
  • Wsparcie w zakresie stworzenia procedur bezpieczeństwa dostępu do informacji przetwarzania danych.

Tak może wyglądać pełen zakres współpracy. Jednak nie w każdej sytuacji istnieje zasadność sięgania po tak szeroki zakres świadczeń. Czasem jest tak, że część kompetencji warto pozostawić wewnątrz organizacji a zewnętrznemu partnerowi należy powierzyć jedynie wybrany obszar (obsługa help desku dla użytkowników, lub wręcz przeciwnie – opieka nad kluczowymi systemami i zasobami). W przypadku małych i średnich firm najczęstszym rozwiązaniem jest jednak pełen outsourcing działu IT. Dostawcy usług informatycznych w różne sposoby katalogują swoje usługi i tym samym prezentują ofertę. Ważne jednak wydaje się aby uwzględnione były poniższe obszary:

  • Świadczenie usługi monitorowania oraz utrzymania w ruchu systemu informatycznego.
  • Świadczenie wsparcia użytkowników – helpdesk prowadzony w oparciu o system ticketujący.
  • Świadczenie pomocy w sytuacjach awaryjnych z określonym czasem reakcji.
  • Świadczenie pomocy zdalnej użytkownikom z możliwością ustalenia harmonogramu wizyt specjalisty dedykowanego do obsługi danej firmy.
  • Świadczenie kompleksowej administracji systemowej.
  • Ogólne bezpieczeństwo IT – egzekwowanie ogólnych polityk bezpieczeństwa systemu.
  • Projekty IT i CIO – wsparcie doradcze i prowadzenie projektów informatycznych.
  • Bezpieczeństwo systemu – ochrona sieci lokalnej, kontrola styku z Internetem, wdrażanie i monitorowanie poziomu bezpieczeństwa.
  • Ochrona danych – backup i zabezpieczanie danych w systemie.

lista tych obszarów rozbija się na szereg szczegółowych czynności realizowanych przez specjalistów ITCenter czy to zdalnie, czy też podczas wizyt w siedzibie, czy oddziałach klienta.

Jaki jest koszt Obsługi informatycznej?

Oprócz zakresu świadczeń, kluczowy wpływ na koszt obsługi informatycznej danego przedsiębiorstwa będzie miała szacowana ilość godzin niezbędnych na realizację ustalonych czynności i zadań. Te elementy będą oczywiście bezpośrednio związane z ilością użytkowników systemu, czy ilością serwerów fizycznych i wirtualnych. Wpływ na czas niezbędny na skuteczną opiekę nad systemem będą wreszcie miały dalsze czynniki, jak np.:

  • rodzaj urządzeń objętych opieką – komputery mobilne, tablety, smartphony, etc,
  • kluczowe aplikacje wykorzystywane w organizacji (np. ERP),
  • jak zorganizowany jest dostęp zdalny do sieci,
  • jak zorganizowany jest backup danych?

Zastosowanie systemu ticketującego zgłoszenia użytkowników systemu oraz narzędzi rejestrujących realizowane czynności przez specjalistów pozwala w sposób precyzyjny monitorować ilość pracy oraz czasu niezbędnego do realizacji ustalonych świadczeń. Jeśli w danym miesiącu ilość pracy będzie niepokojąco narastała, klient może zdecydować się na przeniesienie części nadprogramowych zadań na kolejny okres rozliczeniowy. Takie podejście umożliwia skuteczna kontrole kosztów przy jednoczesnym alokowaniu zasobów na projekty rozwojowe lub wcześniej nieprzewidziane.

Inne artykuły:

  • Co to jest ITSEC?
  • Co to jest hardening?
  • Co to jest DRaaS – Disaster Recovery as a Service?
  • Najczęściej spotykane ataki sieciowe
  • Co to jest DevOps?
  • Body leasing vs outsourcing IT
  • System sprzedażowy wsparciem w prowadzeniu sklepu
  • Największe zalety outsourcingu usług IT
  • Jak POS system zarządza i optymalizuje sprzedaż?
  • Co wchodzi w skład usług outsourcingowych IT?
  • Wszystko o Warehouse Management System
  • Nowoczesne systemy do optymalizacji sprzedaży
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak system ERP sprawdza się w logistyce?
  • Na czym polega ochrona infrastruktury krytycznej?
  • Jak zwiększyć sprzedaż, wykorzystując terminal POS?
  • Funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Co to jest outsourcing i jakie są jego rodzaje?
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter