CTA

Jak dobrze zabezpieczyć dane klientów w firmie – proste kroki dla każdego przedsiębiorcy

dodane: 14 marzec przez: Daniel Filipek
Jak dobrze zabezpieczyć dane klientów w firmie – proste kroki dla każdego przedsiębiorcy

Prawidłowe zabezpieczenie informacji o klientach i kontrahentach chroni przed kosztownymi wyciekami danych, buduje zaufanie i zapewnia zgodność z RODO. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, istnieją sprawdzone metody ochrony wrażliwych informacji.

Dlaczego zabezpieczenie danych osobowych klientów jest tak ważne?

Zaniechanie kontroli nad danymi klientów może prowadzić do poważnych konsekwencji dla Twojej firmy.

  • Utraty zaufania klientów i reputacji firmy.
  • Kar finansowych za naruszenie RODO (do 4% rocznego obrotu).
  • Strat finansowych związanych z kradzieżą danych.
  • Zakłócenia ciągłości działania biznesu.
  • Kosztów naprawienia szkód i powiadamiania poszkodowanych.

Małe i średnie firmy są najczęstszym celem cyberprzestępców, właśnie ze względu na niewystarczające zabezpieczenia. To tam często skierowane są ataki sieciowe.

Jakie dane klientów należy chronić?

Możemy wyróżnić 3 rodzaje danych osobowych, które należy zabezpieczyć. Należą do nich dane osobowe, dane wrażliwe oraz dane finansowe.

  1. Do danych osobowych zaliczamy informacje, umożliwiające identyfikację osoby fizycznej, czyli imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu, adres e-mail oraz numer PESEL.
  2. Dane wrażliwe wymagają szczególnej ochrony i dotyczą m.in. pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych, stanu zdrowia oraz orientacji seksualnej.
  3. Z kolei do danych o charakterze finansowym zaliczamy informacje, takie jak numery kart płatniczych, niejawne dane kont bankowych czy historię transakcji.

W zależności od specyfiki prowadzonej działalności oraz branży, musimy zastanowić się, jakie dane gromadzimy, które z nich należy chronić, a także przemyśleć, czy możemy zrezygnować z gromadzenia części z nich.

7 skutecznych sposobów na zabezpieczenie danych osobowych klientów

Jak zabezpieczyć dane osobowe na komputerze, chmurze czy infrastrukturze serwerowej? Jak zadbać o zabezpieczenie danych klientów w firmie? Poznaj 7 sprawdzonych sposobów!

1. Zrozum swoje obowiązki prawne

Zapoznaj się z przepisami RODO i regulacjami branżowymi. Opracuj politykę bezpieczeństwa dostosowaną do specyfiki Twojej firmy i regularnie ją aktualizuj.

2. Ogranicz ilość zbieranych danych

Gromadź tylko te dane, które są niezbędne do prowadzenia działalności. Systematycznie przeglądaj przechowywane informacje i usuwaj te, które nie są już potrzebne.

3. Organizuj szkolenia dla pracowników

Aż 95% naruszeń bezpieczeństwa jest spowodowanych tzw. czynnikiem ludzkim. Co powinny obejmować szkolenia?

  • Rozpoznawanie prób phishingu.
  • Bezpieczne zarządzanie hasłami.
  • Ochronę urządzeń mobilnych.
  • Reagowanie na incydenty.
  • Bezpieczną pracę zdalną.

Szkolenia muszą być regularne. Warto też przeprowadzać symulowane ataki phishingowe, w celu sprawdzenia świadomości pracowników.

4. Kontroluj dostęp do danych

Przydzielaj uprawnienia w oparciu o rolę pracownika i stosuj różne poziomy dostępu. Pamiętaj też o systematycznej weryfikacji nadanych dostępów i natychmiast je odbieraj, jeżeli pracownik odchodzi z firmy. Prowadź też rejestr dostępu do wrażliwych danych.

5. Szyfruj dane klientów

Szyfrowanie sprawia, że nawet w przypadku przechwycenia, dane pozostają nieczytelne. Szyfruj dane przechowywane na serwerach i urządzeniach, pamiętając o zabezpieczeniu transmisji z użyciem VPN. Nie pomijaj też szyfrowania kopii zapasowych oraz pamięci masowych urządzeń mobilnych.

6. Regularnie aktualizuj oprogramowanie

Nieaktualne oprogramowanie to jedna z głównych przyczyn skutecznych ataków sieciowych. Jak możesz zabezpieczyć dane przed tego rodzaju problemami?

Przede wszystkim, regularnie aktualizuj systemy operacyjne oraz aplikacje biznesowe i utrzymuj aktualne oprogramowanie antywirusowe. Nie odkładaj aktualizacji „na później” i automatyzuj proces aktualizacji, jeśli to tylko możliwe.

7. Twórz kopie zapasowe

Nawet najlepsze zabezpieczenia nie dają pełnej gwarancji. System backupu powinien obejmować automatyczne tworzenie kopii oraz przechowywanie ich w różnych lokalizacjach (lokalnie i w chmurze). Ważnym aspektem jest też szyfrowanie danych w kopiach zapasowych oraz testowanie procedur odzyskiwania danych.

Opracuj plan reagowania na incydenty z ITCenter

Zabezpieczenie danych klientów to proces, wymagający ciągłego zaangażowania całego zespołu oraz dobrego planu reagowania na incydenty. W ITCenter pomożemy Ci zarówno w opracowaniu polityki bezpieczeństwa informacji, jak i ochronie przed atakami sieciowymi.

 

Krótko o nas

Spółka informatyczna. Na rynku od 1997 roku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

Jesteśmy ekspertami w Transformacji Cyfrowej.

Kompetentni, operatywni, skuteczni.

Rozumiemy Twój biznes - sprawdź nas.


Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

Jak nas znaleźć

ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. L. Kondratowicza 37
03-285 Warszawa
Zobacz na mapie

KRS: 0000779010
NIP: 9512481556

© ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter