CTA

Najczęściej spotykane ataki sieciowe

dodane: 28 sierpień przez: Daniel Filipek
Najczęściej spotykane ataki sieciowe

Rozwój technologii cloud, Internetu Rzeczy i powszechna informatyzacja społeczeństwa oraz biznesu sprawiły, że ataki sieciowe stały się codziennością. Bezpieczeństwo danych i utrzymanie wysokiej dostępności infrastruktury IT to jedne z największych wyzwań, przed jakimi stoją współczesne przedsiębiorstwa.

Według raportu opublikowanego przez Cybersecurity Ventures tylko w 2021 roku grupy przestępcze działające w internecie spowodowały szkody wyceniane na ponad 6 bilionów dolarów. Z kolei Europol sygnalizuje, że już 10 lat temu cyberprzestępczość była bardziej dochodowym procederem niż handel heroiną, kokainą i marihuaną. W artykule pokażemy Ci, jakie są najczęściej spotykane ataki sieciowe oraz w jaki sposób możesz chronić przed nimi swoją firmę.

Ataki sieciowe – najpopularniejsze rodzaje

Malware, phishing, DDoS czy ataki sieciowe realizowane wewnątrz organizacji to jedne z głównych zagrożeń dla infrastruktury IT oraz danych. Poniżej opisujemy je szerzej.

Ataki sieciowe DDoS

Distributed Denial of Service, czyli DDoS to bardzo skuteczne ataki sieciowe, polegające na zestawianiu ogromnej ilości połączeń z serwerami lub innymi urządzeniami. Atakowanie infrastruktury dużą liczbą jednoczesnych połączeń – nawet setek tysięcy zapytań w ciągu jednej sekundy – ma na celu destabilizację pracy środowiska IT.

Przestępcy często przygotowują taki atak sieciowy dużo wcześniej. Infekują złośliwym oprogramowaniem komputery, urządzenia mobilne oraz sprzęt IoT, przejmując nad nim kontrolę. Następnie wydają zainfekowanym urządzeniom polecenie wysyłania zapytań do atakowanego serwera.

Malware

Rozsiewanie złośliwego oprogramowania typu malware to kolejny przykład popularnego ataku sieciowego. Zawirusowane aplikacje mogą monitorować pracę użytkownika, szukać luk w zabezpieczeniach komputera, skanować sieć firmową czy szyfrować dane, oczekując w zamian wysokiego okupu. Częstym modelem dystrybucji malware jest wysyłanie zainfekowanych załączników przy użyciu poczty elektronicznej.

Brute Force

Siłowe ataki sieciowe Brute Force to kolejna metoda stosowana przez cyberprzestępców. Model ataku polega na podejmowaniu w krótkim czasie tysięcy prób logowania do danego systemu czy wpisywania losowych haseł. Realizacja ataku sieciowego Brute Force wymaga szybkiego łącza oraz dużej mocy obliczeniowej.

Phishing

Wyrafinowana metoda wyłudzania firmowych danych, celem przeprowadzenia ataku na organizację. Phishing polega najczęściej na wysłaniu spreparowanej wiadomości z linkiem lub załącznikiem. Pobranie pliku lub wejście na podany adres ma na celu wyłudzenie określonych danych – często loginu i hasła do firmowej poczty lub konta bankowego firmy.

Ataki sieciowe wewnątrz organizacji

Jednym z najbardziej niebezpiecznych zagrożeń są ataki sieciowe przeprowadzane wewnątrz organizacji. Nierzadko wynikają one z braku świadomości pracowników na temat zagrożeń infrastruktury IT. Nierzadko podają oni loginy, hasła lub innego rodzaju dane poufne osobom postronnym. Przestępcy mogą dodatkowo stosować metody socjotechniczne w celu wymuszenia na pracownikach przekazania wartościowych informacji.

Ataki sieciowe – jak się zabezpieczyć?

Istnieje wiele metod ochrony przed atakami sieciowymi. Do podstawowych rozwiązań należą sposoby podane poniżej.

  • Oprogramowanie antywirusowe z funkcjami ochrony poczty elektronicznej i bankowości internetowej.

  • Odpowiednia konfiguracja zapory sieciowej oraz urządzeń sieciowych.

  • Wdrożenie polityki bezpieczeństwa, procedur obiegu danych w firmie oraz regularne szkolenia, budujące świadomość zespołu na temat cyberzagrożeń.

Jeśli w Twojej organizacji nie posiadasz działu IT lub etatowego koordynatora IT, to koniecznie poszukaj firmy, która pomoże Ci we wdrożeniu odpowiednich rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa.

Skuteczna ochrona przed atakami sieciowymi!

Jeżeli szukasz skutecznego wsparcia w ochronie przed cyberzagrożeniami dla Twojej firmy, to skontaktuj się z przedstawicielem ITCenter! Z przyjemnością pomożemy Ci w stworzeniu efektywnej polityki bezpieczeństwa IT i wdrożeniu rozwiązań, dzięki którym skutecznie zabezpieczysz firmową infrastrukturę informatyczną.

Inne artykuły:

  • Co to jest ITSEC?
  • Co to jest hardening?
  • Co to jest DRaaS – Disaster Recovery as a Service?
  • Najczęściej spotykane ataki sieciowe
  • Co to jest DevOps?
  • Body leasing vs outsourcing IT
  • System sprzedażowy wsparciem w prowadzeniu sklepu
  • Największe zalety outsourcingu usług IT
  • Jak POS system zarządza i optymalizuje sprzedaż?
  • Co wchodzi w skład usług outsourcingowych IT?
  • Wszystko o Warehouse Management System
  • Nowoczesne systemy do optymalizacji sprzedaży
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak system ERP sprawdza się w logistyce?
  • Na czym polega ochrona infrastruktury krytycznej?
  • Jak zwiększyć sprzedaż, wykorzystując terminal POS?
  • Funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Co to jest outsourcing i jakie są jego rodzaje?
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter