CTA

Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera

dodane: 10 czerwiec przez: Daniel Filipek
Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera

Jeśli komputer nagle spowolnił, zaczęły wyświetlać się komunikaty, zniknęły pliki, może to oznaczać, że został zainfekowany wirusem. Złośliwe oprogramowanie to poważny problem, szczególnie w przypadku, gdy dotyczy systemu firmowego, na którym znajdują się ważne dane, a ich udostępnienie osobom postronnym może spowodować niepowetowaną stratę. Mimo zabezpieczania się przez właścicieli firm przed wirusami na różne sposoby i tak możliwe jest zainfekowanie. Wystarczy, że pracownik otworzy e-mail od nieznanego nadawcy. Czym jest wirus komputerowy? Jakie objawy mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera?

Co to jest wirus komputerowy?

Złośliwe oprogramowanie to programy, które zostały stworzone w celu wykonania niekontrolowanych czynności na komputerze lub uszkodzenia systemu. Złośliwym oprogramowaniem jest m.in.:

  • wirus: to mały program, może uszkodzić bądź usunąć dane z komputera;
  • robak: skanuje system w celu odnalezienia plików zawierających np. adres e-mail. Następnie wysyła na te adresy zainfekowane wiadomości, wyglądające tak, jakby były nadane przez znajomą osobę;
  • koń trojański: jest oprogramowaniem ukrywającym się w innym programie. W systemie umieszcza kod, przez który haker zyskuje dostęp do zainfekowanego komputera;
  • program szpiegujący: śledzi aktywność użytkownika, podczas przeglądania Internetu może przekierowywać go na inne witryny.

8 objawów wskazujących na zainfekowanie komputera

  1. Wolniejsze działanie komputera. Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów zainfekowania komputera jest spowolnienie działania.
  2. Wyskakujące okienka i komunikaty. Podczas przeglądania witryn internetowych może nastąpić przekierowanie na reklamy. Przykładem jest strona konkursowa, na której widnieje informacja o wygranej i urządzeniu do odebrania.
  3. Zawieszanie systemu. Po zainfekowaniu komputera można zauważyć nieprawidłowości w działaniu komputera np. utratę miejsca na dysku, częste zawieszanie systemu.
  4. Przekierowanie podczas wyszukiwania na witryny. Po wyszukaniu wybranej strony internetowej, użytkownik zamiast na wybraną witrynę, przekierowywany jest na zupełnie inną stronę, niezwiązaną z tematyką wyszukiwania.
  5. Blokada programu antywirusowego. Po zainfekowaniu program antywirusowy może przestać działać lub nie będzie można go zaktualizować.
  6. Problemy z uruchomieniem aplikacji. Złośliwe oprogramowanie może utrudniać włączenie aplikacji, podczas uruchamiania programów zaczną pojawiać się błędy.
  7. Usunięcie plików z komputerów. Niektóre ze złośliwych programów mogą usunąć część plików z komputera.
  8. Pojawienie się nowych programów na komputerze. Na komputerze mogą pojawić się programy, które nie zostały zainstalowane przez użytkownika.

Jak usunąć złośliwe oprogramowanie? Czy można ustrzec się wirusów?

W celu usunięcia złośliwego oprogramowania należy użyć dedykowanych narzędzi. Trzeba także zaktualizować system oraz oprogramowanie.

Nawet najbardziej zaawansowane zabezpieczenie systemu przed złośliwym oprogramowaniem nie daje gwarancji, że system nie zostanie zainfekowany. Można jednak ustrzec się niektórych zagrożeń. Przede wszystkim nie wolno otwierać załączników w mailach oraz wiadomościach, które pochodzą od nieznanych adresatów. Warto także zwrócić uwagę na dziwne i nietypowe wiadomości od znajomych. Kolejne zagrożenia związane są z instalowaniem oprogramowania z Internetu, szczególnie jeśli jest pobierane z innej strony niż producenta.

Podkreślić należy, że złośliwe oprogramowanie jest coraz bardziej zaawansowane i potrafi doskonale maskować się na komputerze. Oznacza to, że nawet jeśli komputer działa tak samo jak dotychczas, wirus może być ukryty, używać komputera w celu rozprzestrzenia się lub kradzieży poufnych danych bądź haseł.

Na prawidłowe działanie systemu komputerowego w firmie może wpływać naprawdę wiele czynników. Poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa firmowych danych jest zainfekowanie chociażby jednego z komputerów. W ITCenter świadczymy różne usługi informatyczne dla przedsiębiorców. Zajmujemy się obsługą informatyczną firm, zapewniamy prawidłowe działanie

Inne artykuły:

  • System sprzedażowy wsparciem w prowadzeniu sklepu
  • Największe zalety outsourcingu usług IT
  • Jak POS system zarządza i optymalizuje sprzedaż?
  • Co wchodzi w skład usług outsourcingowych IT?
  • Wszystko o Warehouse Management System
  • Nowoczesne systemy do optymalizacji sprzedaży
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak system ERP sprawdza się w logistyce?
  • Na czym polega ochrona infrastruktury krytycznej?
  • Jak zwiększyć sprzedaż, wykorzystując terminal POS?
  • Funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Co to jest outsourcing i jakie są jego rodzaje?
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter