CTA

Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu

dodane: 05 luty przez: Daniel Filipek
Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu

W każdej, nawet najlepiej zarządzanej firmie, może pojawić się problem informatyczny, uniemożliwiający pracownikom wykonywanie obowiązków. Brak dostępu do danych firmowych może sparaliżować niemal całe przedsiębiorstwo. Co zrobić w przypadku, gdy nagle utracimy dostęp do danych firmowych? Niektórym zdarzeniom po prostu nie da się zapobiec, są one nieoczekiwane. Przedsiębiorcy mogą natomiast przygotować procedury, według których należy postępować, gdy pojawią się problemy. Plan działania w nieoczekiwanych sytuacjach to Disaster Recovery Plan (DRP). Jak przygotować taki plan? Co powinien zawierać?

Czym jest Disaster Recovery Plan?

DRP to instrukcja, która określa, co należy zrobić w przypadku, gdyby nastąpiła nagła awaria systemu. Wdrożenie procedur ma na celu umożliwienie prowadzenia działalności i zachowanie ciągłości procesów biznesowych w czasie awarii. Zawiera konkretne rozwiązania z zakresu przywracania prawidłowego działania systemu. W dużym uproszczeniu mówiąc jest to pewnego rodzaju plan, kto, kiedy i jakie działania ma podjąć, gdyby wystąpiła awaria.

Disaster Recovery Plan jest częścią Business Continuity Plan (BCP), czyli planu ciągłości działania – BCP to procedury, które pozwalają kontynuować prowadzenie działalności po wystąpieniu katastrofy, a także ograniczają skutki awarii.

Każdy przedsiębiorca powinien opracować omawiane plany. Wszelkie przerwy w prowadzeniu działalności to nie tylko koszty, ale również mniejsze zyski, związane z przestojem. Co więcej, w skrajnych przypadkach może dojść nawet do utraty części klientów. Jeśli w momencie wystąpienia awarii nie będzie precyzyjnie określonych procedur, pracownicy zaprzestaną wykonywania obowiązków i będą czekać na wyznaczenie zadań. Tych problemów można uniknąć, przygotowując wcześniej plan działania – BCP i DRP. Należy mieć na względzie, że przyczyn awarii może być naprawdę wiele.

Jakie elementy powinien zawierać DRP?

W DRP należy określić:

  • fizyczną lokalizację zapasowego Centrum Danych,
  • usługi, które są niezbędne do zapewnienia ciągłości procesom biznesowym,
  • czas, po upływie które od momentu wystąpienia awarii należy realizować usługi krytyczne,
  • jaka ilość danych może być utracona,
  • koszty Disaster Recovery Plan, które powinny być współmierne do rezultatów ich wdrożenia.

Podczas opracowywania DRP warto powołać zespół specjalistów, który będzie odpowiedzialny za wdrożenie procedur w momencie wystąpienia awarii. Każdy członek zespołu powinien mieć przypisany ścisły zakres obowiązków, aby działania były spójne i płynne.

Awaryjne odzyskiwanie danych krok po kroku

Awaryjne odzyskiwanie danych to nie tylko wdrożenie procedur krytycznych, a następnie wdrożenie działań w celu przywrócenia prawidłowej pracy systemu. To także przygotowanie zapasowego centrum do ponownego działania, w razie wystąpienia kolejnej awarii.

Jak wdrożyć DRP w momencie awarii? Pierwszym krokiem jest podjęcie przez osobę odpowiadającą za dział IT w firmie decyzji o wdrożeniu DRP. Następnie należy postępować zgodnie ze wskazaniami z procedur. Jednocześnie powinny rozpocząć się prace nad przywróceniem prawidłowego działania systemu. Gdy awaria zostanie opanowana można zacząć przywracać zastępczy ośrodek do pierwotnego stanu, umożliwiającego ponowne przejęcie pracy po wystąpieniu katastrofy. Oczywiście ostatni krok nie musi być podjęty od razu. Warto jednak jak najwcześniej zająć się tym zadaniem z dwóch względów. Po pierwsze awarie pojawią się nieoczekiwanie, a po drugie ośrodek zapasowy niebędący w stanie gotowości generuje kolejne koszty, mimo że tak naprawdę w czasie awarii nie będzie można w pełni z niego skorzystać.

 

Podsumowując – opracowanie procedur, które należy wdrożyć w przypadku katastrofy jest nie zwykle ważne dla zapewnienia ciągłości procesów biznesowych. W momencie pojawienia się problemów z działaniem systemu wsparcie informatyczne profesjonalistów umożliwi szybkie opanowanie awarii oraz przywrócenie prawidłowego działania systemu.

Inne artykuły:

  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter