CTA

Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu

dodane: 05 Luty przez: Daniel Filipek
Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu

W każdej, nawet najlepiej zarządzanej firmie, może pojawić się problem informatyczny, uniemożliwiający pracownikom wykonywanie obowiązków. Brak dostępu do danych firmowych może sparaliżować niemal całe przedsiębiorstwo. Co zrobić w przypadku, gdy nagle utracimy dostęp do danych firmowych? Niektórym zdarzeniom po prostu nie da się zapobiec, są one nieoczekiwane. Przedsiębiorcy mogą natomiast przygotować procedury, według których należy postępować, gdy pojawią się problemy. Plan działania w nieoczekiwanych sytuacjach to Disaster Recovery Plan (DRP). Jak przygotować taki plan? Co powinien zawierać?

Czym jest Disaster Recovery Plan?

DRP to instrukcja, która określa, co należy zrobić w przypadku, gdyby nastąpiła nagła awaria systemu. Wdrożenie procedur ma na celu umożliwienie prowadzenia działalności i zachowanie ciągłości procesów biznesowych w czasie awarii. Zawiera konkretne rozwiązania z zakresu przywracania prawidłowego działania systemu. W dużym uproszczeniu mówiąc jest to pewnego rodzaju plan, kto, kiedy i jakie działania ma podjąć, gdyby wystąpiła awaria.

Disaster Recovery Plan jest częścią Business Continuity Plan (BCP), czyli planu ciągłości działania – BCP to procedury, które pozwalają kontynuować prowadzenie działalności po wystąpieniu katastrofy, a także ograniczają skutki awarii.

Każdy przedsiębiorca powinien opracować omawiane plany. Wszelkie przerwy w prowadzeniu działalności to nie tylko koszty, ale również mniejsze zyski, związane z przestojem. Co więcej, w skrajnych przypadkach może dojść nawet do utraty części klientów. Jeśli w momencie wystąpienia awarii nie będzie precyzyjnie określonych procedur, pracownicy zaprzestaną wykonywania obowiązków i będą czekać na wyznaczenie zadań. Tych problemów można uniknąć, przygotowując wcześniej plan działania – BCP i DRP. Należy mieć na względzie, że przyczyn awarii może być naprawdę wiele.

Jakie elementy powinien zawierać DRP?

W DRP należy określić:

  • fizyczną lokalizację zapasowego Centrum Danych,
  • usługi, które są niezbędne do zapewnienia ciągłości procesom biznesowym,
  • czas, po upływie które od momentu wystąpienia awarii należy realizować usługi krytyczne,
  • jaka ilość danych może być utracona,
  • koszty Disaster Recovery Plan, które powinny być współmierne do rezultatów ich wdrożenia.

Podczas opracowywania DRP warto powołać zespół specjalistów, który będzie odpowiedzialny za wdrożenie procedur w momencie wystąpienia awarii. Każdy członek zespołu powinien mieć przypisany ścisły zakres obowiązków, aby działania były spójne i płynne.

Awaryjne odzyskiwanie danych krok po kroku

Awaryjne odzyskiwanie danych to nie tylko wdrożenie procedur krytycznych, a następnie wdrożenie działań w celu przywrócenia prawidłowej pracy systemu. To także przygotowanie zapasowego centrum do ponownego działania, w razie wystąpienia kolejnej awarii.

Jak wdrożyć DRP w momencie awarii? Pierwszym krokiem jest podjęcie przez osobę odpowiadającą za dział IT w firmie decyzji o wdrożeniu DRP. Następnie należy postępować zgodnie ze wskazaniami z procedur. Jednocześnie powinny rozpocząć się prace nad przywróceniem prawidłowego działania systemu. Gdy awaria zostanie opanowana można zacząć przywracać zastępczy ośrodek do pierwotnego stanu, umożliwiającego ponowne przejęcie pracy po wystąpieniu katastrofy. Oczywiście ostatni krok nie musi być podjęty od razu. Warto jednak jak najwcześniej zająć się tym zadaniem z dwóch względów. Po pierwsze awarie pojawią się nieoczekiwanie, a po drugie ośrodek zapasowy niebędący w stanie gotowości generuje kolejne koszty, mimo że tak naprawdę w czasie awarii nie będzie można w pełni z niego skorzystać.

 

Podsumowując – opracowanie procedur, które należy wdrożyć w przypadku katastrofy jest nie zwykle ważne dla zapewnienia ciągłości procesów biznesowych. W momencie pojawienia się problemów z działaniem systemu wsparcie informatyczne profesjonalistów umożliwi szybkie opanowanie awarii oraz przywrócenie prawidłowego działania systemu.

Szukaj na stronie

Krótko o nas

Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

Kompetentni, operatywni, skuteczni.

Sprawdź nas.


Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

Jak nas znaleźć

ITCenter Sp. z o.o. Sp. k.
ul. E. Romera 10
02-784 Warszawa
Zobacz na mapie

ul. L. Kondratowicza 37
03-285 Warszawa
Zobacz na mapie

Oddział Białystok
ul. Warszawska 14
15-063 Białystok
Zobacz na mapie

KRS: 0000779010
NIP: 9512481556

Polityka prywatności
Nota prawna

© ITCenter 2018      Projekt i wykonanie ITCenter
Wersja na komputer
Scroll Up