Outsourcing usług księgowych, szkoleniowych czy informatycznych to popularna praktyka w wielu firmach. Delegowanie zadań zewnętrznym podmiotom obniża koszty operacyjne i poprawia efektywność realizacji procesów. Sprawdźmy zatem, co to jest outsourcing i jakie są jego rodzaje.
Samodzielna realizacja zadań z różnych obszarów jest często nieopłacalna nawet w dużych organizacjach. Z kolei rozwój małej firmy nierzadko jest ograniczony wielkością zespołu i jego zasobami czasowymi. W obu przypadkach korzystanie z usług outsourcingowych może pomóc w usprawnieniu realizacji procesów i zadań, które nie stanowią głównej działalności przedsiębiorstwa. Sprawdźmy, na czym polega i jakie są rodzaje outsourcingu.
Zanim przejdziemy do szczegółów, zastanówmy się, co to jest outsourcing. W istocie definicję usługi outsourcingowej doskonale opisuje odniesienie do trzech anglojęzycznych słów.
Outside – na zewnątrz – nawiązuje do delegowania realizacji określonych zadań zewnętrznym podmiotom.
Resource – źródło – w połączeniu z „outside” nawiązuje do korzystania ze wsparcia oraz wiedzy zewnętrznych firm outsourcingowych.
Using – wykorzystywanie – łącząc słowo z poprzednimi członami, uzyskujemy właściwą definicję outsourcingu, czyli „delegowanie zadań na zewnątrz i wykorzystywanie ich wiedzy”.
Celem outsourcingu w przedsiębiorstwie jest przede wszystkim obniżenie kosztów stałych, a jednocześnie możliwość zyskania czasu potrzebnego na realizację kluczowych zadań.
Wiesz już, co to outsourcing. Przejdźmy zatem do sprawdzenia, jakie są rodzaje outsourcingu. Wyróżniamy dwa główne typy usług outsourcingowych.
Outsourcing wewnętrzny – kapitałowy – w tym modelu tworzymy wyodrębnioną spółkę (tzw. firmę córkę) w obrębie jednej grupy kapitałowej. Nowa spółka zajmuje się realizacją usług z określonego obszaru (np. informatyka, finanse, logistyka) dla pozostałych spółek.
Outsourcing zewnętrzny – kontraktowy – to właśnie z tym rodzajem outsourcingu kojarzymy najczęściej usługi outsourcingowe. Polega on na delegowaniu zadań zewnętrznym podmiotom gospodarczym.
Czy to wszystko? Okazuje się, że możemy spotkać jeszcze dwa rodzaje usług outsourcingowych. W istocie jest to osobny podział ze względu na zakres usługi.
Outsourcing selektywny – polega na delegowaniu części zadań z danego obszaru.
Outsourcing pełny – polega na zakontraktowaniu całościowej realizacji zadań z danego obszaru.
W tym miejscu warto wspomnieć, że jedną z najpopularniejszych usług outsourcingowych jest profesjonalna obsługa informatyczna firm, świadczona m.in. przez ITCenter.
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy warto korzystać z pełnego outsourcingu zewnętrznego w określonym obszarze – informatyki, księgowości czy usług HR. Jakie są zalety outsourcingu?
Oszczędność czasu – korzystając z usług outsourcingowych Ty i Twój zespół odzyskacie czas potrzebny na realizację kluczowych z punktu widzenia Waszej działalności zadań.
Obniżenie kosztów – redukcja kosztów wynika z braku potrzeby tworzenia osobnego stanowiska czy działu w danym obszarze, co często wymaga stałych, kosztownych szkoleń.
Redukcja zadań – podniesienie efektywności zarządzania poprzez redukcję zadań do realizacji wewnątrz organizacji to kolejna zaleta współpracy z firmą outsourcingową.
Większa elastyczność organizacji – usługę outsourcingu można znacznie szybciej uruchomić czy dostosować do aktualnych potrzeb. Uruchamianie dodatkowej rekrutacji czy redukcja danego stanowiska w ramach struktury organizacyjnej zajmuje więcej czasu i generuje dodatkowe koszty.
Dodajmy, że outsourcing to również lepsza kontrola nad wydatkami firmy, a także dostęp do wiedzy ekspertów z danej dziedziny.
Jeżeli szukasz profesjonalnego outsourcingu IT, to skorzystaj z niezawodnej obsługi informatycznej firm oferowanej przez ITCenter. Współpraca z nami to gwarancja dostępności infrastruktury IT, dzięki bieżącemu monitoringowi systemu oraz poprawie wydajności i bezpieczeństwa. Pomożemy Ci również w bieżącym usuwaniu usterek oraz ochronie danych i tworzeniu polityk bezpieczeństwa. Najważniejsze jednak jest to, że nasza oferta jest zawsze dopasowana do indywidualnych potrzeb klientów. Możemy zaoferować Ci pełny outsourcing, a więc zapewnić istnienie zewnętrznego działu IT Twojej organizacji z uwzględnieniem CIO (Chief information oficera), który będzie dbał o dalszy rozwój systemu. Możemy też skupić się jedynie na obszarach, które nie są wystarczająco zaadresowane przez wewnętrzny zespól klienta, a więc przykładowo zapewnić jedynie pierwszą lub kolejna linie wsparcia użytkowników w ramach usługi Helpdesku.
Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę dostosowaną do Twoich potrzeb.
Spółka informatyczna. Na rynku od 1997 roku. Specjalizacja w IT dla biznesu.
Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.
Jesteśmy ekspertami w Transformacji Cyfrowej.
Kompetentni, operatywni, skuteczni.
Rozumiemy Twój biznes - sprawdź nas.
Rozwiązania dla Twojego sukcesu.