CTA

Co to jest outsourcing i jakie są jego rodzaje?

dodane: 12 marzec przez: Daniel Filipek
Co to jest outsourcing i jakie są jego rodzaje?

Outsourcing usług księgowych, szkoleniowych czy informatycznych to popularna praktyka w wielu firmach. Delegowanie zadań zewnętrznym podmiotom obniża koszty operacyjne i poprawia efektywność realizacji procesów. Sprawdźmy zatem, co to jest outsourcing i jakie są jego rodzaje.

Samodzielna realizacja zadań z różnych obszarów jest często nieopłacalna nawet w dużych organizacjach. Z kolei rozwój małej firmy nierzadko jest ograniczony wielkością zespołu i jego zasobami czasowymi. W obu przypadkach korzystanie z usług outsourcingowych może pomóc w usprawnieniu realizacji procesów i zadań, które nie stanowią głównej działalności przedsiębiorstwa. Sprawdźmy, na czym polega i jakie są rodzaje outsourcingu.

    1. Co to jest outsourcing?

Zanim przejdziemy do szczegółów, zastanówmy się, co to jest outsourcing. W istocie definicję usługi outsourcingowej doskonale opisuje odniesienie do trzech anglojęzycznych słów.

  • Outside – na zewnątrz – nawiązuje do delegowania realizacji określonych zadań zewnętrznym podmiotom.

  • Resource – źródło – w połączeniu z „outside” nawiązuje do korzystania ze wsparcia oraz wiedzy zewnętrznych firm outsourcingowych.

  • Using – wykorzystywanie – łącząc słowo z poprzednimi członami, uzyskujemy właściwą definicję outsourcingu, czyli „delegowanie zadań na zewnątrz i wykorzystywanie ich wiedzy”.

Celem outsourcingu w przedsiębiorstwie jest przede wszystkim obniżenie kosztów stałych, a jednocześnie możliwość zyskania czasu potrzebnego na realizację kluczowych zadań.

    1. Jakie są rodzaje outsourcingu?

Wiesz już, co to outsourcing. Przejdźmy zatem do sprawdzenia, jakie są rodzaje outsourcingu. Wyróżniamy dwa główne typy usług outsourcingowych.

  1. Outsourcing wewnętrzny – kapitałowy – w tym modelu tworzymy wyodrębnioną spółkę (tzw. firmę córkę) w obrębie jednej grupy kapitałowej. Nowa spółka zajmuje się realizacją usług z określonego obszaru (np. informatyka, finanse, logistyka) dla pozostałych spółek.

  2. Outsourcing zewnętrzny – kontraktowy – to właśnie z tym rodzajem outsourcingu kojarzymy najczęściej usługi outsourcingowe. Polega on na delegowaniu zadań zewnętrznym podmiotom gospodarczym.

Czy to wszystko? Okazuje się, że możemy spotkać jeszcze dwa rodzaje usług outsourcingowych. W istocie jest to osobny podział ze względu na zakres usługi.

  1. Outsourcing selektywny – polega na delegowaniu części zadań z danego obszaru.

  2. Outsourcing pełny – polega na zakontraktowaniu całościowej realizacji zadań z danego obszaru.

W tym miejscu warto wspomnieć, że jedną z najpopularniejszych usług outsourcingowych jest profesjonalna obsługa informatyczna firm, świadczona m.in. przez ITCenter.

    1. Czy warto korzystać z outsourcingu?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy warto korzystać z pełnego outsourcingu zewnętrznego w określonym obszarze – informatyki, księgowości czy usług HR. Jakie są zalety outsourcingu?

  • Oszczędność czasu – korzystając z usług outsourcingowych Ty i Twój zespół odzyskacie czas potrzebny na realizację kluczowych z punktu widzenia Waszej działalności zadań.

  • Obniżenie kosztów – redukcja kosztów wynika z braku potrzeby tworzenia osobnego stanowiska czy działu w danym obszarze, co często wymaga stałych, kosztownych szkoleń.

  • Redukcja zadań – podniesienie efektywności zarządzania poprzez redukcję zadań do realizacji wewnątrz organizacji to kolejna zaleta współpracy z firmą outsourcingową.

  • Większa elastyczność organizacji – usługę outsourcingu można znacznie szybciej uruchomić czy dostosować do aktualnych potrzeb. Uruchamianie dodatkowej rekrutacji czy redukcja danego stanowiska w ramach struktury organizacyjnej zajmuje więcej czasu i generuje dodatkowe koszty.

Dodajmy, że outsourcing to również lepsza kontrola nad wydatkami firmy, a także dostęp do wiedzy ekspertów z danej dziedziny.

    1. Niezawodna obsługa informatyczna firm z ITCenter

Jeżeli szukasz profesjonalnego outsourcingu IT, to skorzystaj z niezawodnej obsługi informatycznej firm oferowanej przez ITCenter. Współpraca z nami to gwarancja dostępności infrastruktury IT, dzięki bieżącemu monitoringowi systemu oraz poprawie wydajności i bezpieczeństwa. Pomożemy Ci również w bieżącym usuwaniu usterek oraz ochronie danych i tworzeniu polityk bezpieczeństwa. Najważniejsze jednak jest to, że nasza oferta jest zawsze dopasowana do indywidualnych potrzeb klientów. Możemy zaoferować Ci pełny outsourcing, a więc zapewnić istnienie zewnętrznego działu IT Twojej organizacji z uwzględnieniem CIO (Chief information oficera), który będzie dbał o dalszy rozwój systemu. Możemy też skupić się jedynie na obszarach, które nie są wystarczająco zaadresowane przez wewnętrzny zespól klienta, a więc przykładowo zapewnić jedynie pierwszą lub kolejna linie wsparcia użytkowników w ramach usługi Helpdesku.

Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę dostosowaną do Twoich potrzeb.

Krótko o nas

Spółka informatyczna. Na rynku od 1997 roku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

Jesteśmy ekspertami w Transformacji Cyfrowej.

Kompetentni, operatywni, skuteczni.

Rozumiemy Twój biznes - sprawdź nas.


Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

Jak nas znaleźć

ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. L. Kondratowicza 37
03-285 Warszawa
Zobacz na mapie

KRS: 0000779010
NIP: 9512481556

© ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter