Kim w czasach cyfrowej transformacji powinien być CIO (Chief Information Officer) – osoba odpowiedzialna w organizacji za rozwiązania informatyczne?
Nowe technologie informatyczne oraz cyfrowe trendy coraz mocniej wpływają na strategie działania firm, modele biznesowe i operacyjne oraz sposób obsługi klientów. Innowacje kształtujące nową cyfrową rzeczywistość mają coraz większy wpływ na biznes, a transformacja cyfrowa wychodzi daleko poza departament IT i sięga całych przedsiębiorstw.
W tak scyfryzowanym świecie, rola CIO zmienia się diametralnie. Z osoby zarządzającej dostarczaniem usługi informatycznych dla pozostałych działów organizacji, CIO staje się architektem cyfrowych zmian, a jego kompetencje muszą obejmować również znajomość operacji i prowadzenia biznesu, co umożliwia mu tworzenie wydajnych i efektywnych kosztowo rozwiązań. W nowych realiach rynkowych CIO ma również inicjować i współtworzy szereg innowacji, nie tylko cyfrowych.
Niezależnie, czy wyzwanie dotyczy analityki (Big Data), przemysłu 4.0, czy wykorzystania inteligentnych przedmiotów połączonych z Internetem (IoT) wspierających prowadzenie biznesu (IIoT), CIO staje się kluczową osobą we wdrażaniu tych rozwiązań w firmie.
Obecnie od szefów IT wymaga się coraz częściej umiejętności kierowania strategicznymi zadaniami i zmianami w organizacji, co powinno też oznaczać konieczność rozwijania jego roli na wielu poziomach – strategicznym, operacyjnym, ale również kompetencyjnym. Tak więc dyrektorzy IT powinni budować i utrzymywać systemy i rozwiązania IT, ale również umieć dostosować je do modeli biznesowych i operacyjnych, wiedzieć jak wykorzystywać te systemy do zarządzania procesami biznesowymi, jak za ich pomocą angażować pracowników i klientów oraz wiedzieć jak użyć je by wygenerować wartość dodaną dla cyfrowych usług.
Dlaczego demokratyzacja wiedzy o nowych technologiach (w szczególności cyfrowych) jest obecnie kluczowa dla biznesu? Nowa rola CIO, jako inicjatora i lidera zmian.
Transformacja cyfrowa postępuje w dzisiejszych organizacjach nieubłaganie. Niezależnie od branży, wielkości firmy, działu i stanowiska, potrzeba użycia nowatorskich rozwiązań staje się coraz bardziej silna. Cyfrowa transformacja firmy, zwiększenie jej efektywności i przygotowanie jej infrastruktury do wymogów pracy zdalnej i hybrydowej to tylko niektóre z wyzwań, którym organizacje i szeregowi pracownicy muszą sprostać.
Uczenie maszynowe, Big Data, AI i cyberbezpieczeństwo oraz inne narzędzia niegdyś dostępne tylko w działach IT, dziś trafiają do szeregowych pracowników z innych departamentów. To wymaga zmiany paradygmatu funkcji CIO, który powinien stać się liderem zmian w organizacji oraz powinien umieć demokratyzować technologie i czynić je dostępne dla ogółu pracowników.
Aby móc sprawnie demokratyzować technologie oraz budować silną pozycję działu IT w organizacji, dyrektor IT powinien:
Większy wpływ roli CIO na inne departamenty. Outsourcing CIO.
Nowe technologie wchodząc do niemal każdej dziedziny prowadzenia biznesu, transformują go szybko oraz zmieniają procesy. Potrzeba znajomości biznesu przez CIO staje się wówczas nieunikniona. Tak więc niezalenie, czy jest to obsługa klienta, marketing, sprzedaż, logistyka, czy każdy inny element firmowej struktury kompetencyjnej, CIO powinien nie tylko nadążać za zmianami ale również aktywnie je inicjować, być ekspertem nie tylko w technologiach informatycznych ale przykładowo znać podstawy obsługi klienta (oraz posiadać wiedzę o CRM, CX), rozumieć funkcjonowanie całego łańcucha dostaw (magazynu czy logistyki), być ekspertem w zwiększaniu efektywności tych procesów za pomocą rozwiązań informatycznych. Posiadanie takiej eksperckiej wiedzy może być trudne do przyswojenia przez jedną osobę, dlatego warto pokusić się o pomoc zewnętrznych ekspertów branżowych bądź wręcz specjalistów IT z zakresu poszczególnych dziedzin funkcjonowania organizacji.
Outsourcing CIO to usługa zarządzania procesami i działaniami IT spoza organizacji. Celem outsourcingu dyrektora czy menedżera IT jest zarządzanie lub wsparcie procesów przebiegających na styku biznesu i technologii cyfrowych. Outsourcing CIO może mieć istotny wpływ na:
Co zyskuje organizacja w związku z outsourcingiem CIO:
Dowiedz się więcej o outsourcingu CIO na naszej stronie. https://itcenter.pl/oferta/obsluga-informatyczna/cio/
Spółka informatyczna. Na rynku od 1997 roku. Specjalizacja w IT dla biznesu.
Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.
Jesteśmy ekspertami w Transformacji Cyfrowej.
Kompetentni, operatywni, skuteczni.
Rozumiemy Twój biznes - sprawdź nas.
Rozwiązania dla Twojego sukcesu.