CTA

Co to jest SIEM?

dodane: 09 styczeń przez: Daniel Filipek
Co to jest SIEM?

W dzisiejszym tekście przyjrzymy się bliżej SIEM, czyli Security Information and Event Management. Sprawdzimy, co to jest SIEM oraz jak działa w praktyce i dlaczego warto wdrożyć SIEM w Twojej organizacji.

Definicja SIEM (Security Information and Event Management)

Definicja SIEM (ang. Security Information and Event Management) mówi, iż jest to informatyczny system bezpieczeństwa, składający się z rozmaitych komponentów. Istotą jego działania jest monitorowanie oraz analiza ruchu sieciowego i zdarzeń, celem efektywnego wykrywania zagrożeń cybernetycznych oraz łagodzenia skutków cyberataków.

Jak w praktyce działa SIEM?

Główną osią działania SIEM jest gromadzenie logów oraz zbieranie zdarzeń generowanych przez wszystkie komponenty sprzętowe i programowe infrastruktury IT. W praktyce SIEM składa się z 3 segmentów współpracujących ze sobą w obrębie jednej platformy.

  • Log Management System (LMS) – gromadzenie oraz przechowywanie logów.

  • Security Event Management (SEM) – systemy monitorujące oraz analizujące i wizualizujące dane, wraz z funkcjami korelacji zdarzeń i powiadamiania o incydentach.

  • Security Information Management (SIM) – gromadzenie oraz zarządzanie informacjami z obszaru bezpieczeństwa IT z firewalla, serwerów DNS, routerów i urządzeń sieciowych oraz oprogramowania antywirusowego.

System SIEM łączy wszystkie powyższe elementy w spójną całość. W kolejnych sekcjach przyjrzymy się bliżej zasadzie działania oraz poszczególnym funkcjom SIEM.

Agregacja

Agregowanie logów z rozmaitych źródeł to jeden z podstawowych kanałów pozyskiwania danych o stanie infrastruktury w systemach SIEM. Platforma SIEM gromadzi wszystkie dane w jednej, scentralizowanej lokalizacji. Sam proces jest wykonywany zazwyczaj przez specjalne agenty albo dedykowane aplikacje na monitorowanych systemach, skonfigurowane z myślą o wysyłaniu danych do wspólnej bazy SIEM.

Normalizacja

Różnorodność formatów gromadzonych logów jest jednym z dużych wyzwań, jakie stoją przed specjalistami, wdrażającymi SIEM. Właśnie dlatego tak istotnym elementem działania systemu jest przetwarzanie i normalizacja wszystkich logów. Celem procesu jest ujednolicenie postaci danych, a w konsekwencji wydajniejsze analizowanie ich w uporządkowanej formie.

Korelacja

Ujednolicony format zgromadzonych logów ułatwia kolejny etap analizy, jakim jest korelacja danych. Działania korelacyjne wykorzystują m.in. reguły wbudowane SIEM, predefiniowane scenariusze cyberataków oraz polityki obowiązujące w firmie. W ten sposób system może rozpoznać zjawiska charakterystyczne np. dla ataku typu DDoS. Korelacja pozwala na kondensacje i usuwanie niepotrzebnych informacji o zdarzeniach i wyłuskanie tych najbardziej instotnych.

Prezentacja

Wizualizacja, specjalne dashboardy czy widoki umożliwiające analitykom oraz specjalistom IT zauważanie anomalii, wykrywanie trendów czy monitorowanie stanu środowiska. Dodajmy, że niektóre SIEM posiadają specjalne panele wizualizacji oraz zarządzania incydentami z funkcją tworzenia spersonalizowanych widoków.

Reakcja

Kluczem jest właściwa reakcja. Właśnie dlatego system SIEM realizuje też funkcjonalności blokowania oraz ograniczania dostępu do zasobów atakowanych przez cyberprzestępców.

Dlaczego potrzebujesz SIEM w swojej organizacji?

Rosnąca liczba cyberataków oraz różnorodność narzędzi stosowanych przez cyberprzestępców sprawia, że rośnie znaczenie złożonych i proaktywnych rozwiązań defensywnych. Inteligentna fuzja danych z rozmaitych źródeł i efektywne wykrywanie incydentów to zadania, w których zdecydowanie pomoże Ci system bezpieczeństwa SIEM. Zyskasz dzięki niemu wsparcie we wdrożeniu wymagań RODO, ISO27001 czy HIPAA.

Profesjonalne wdrożenia SIEM z ITCenter

Wiemy, jak ważne jest dla Ciebie bezpieczeństwo informatyczne organizacji. Jeżeli szukasz zaufanego partnera we wdrożeniu odpowiednich polityk cyberbezpieczeństwa i praktycznych rozwiązań z zakresu ochrony infrastruktury IT, to skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci w implementacji sprawdzonych systemów SIEM i dobry praktyk bezpieczeństwa IT.

Krótko o nas

Spółka informatyczna. Na rynku od 1997 roku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

Jesteśmy ekspertami w Transformacji Cyfrowej.

Kompetentni, operatywni, skuteczni.

Rozumiemy Twój biznes - sprawdź nas.


Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

Jak nas znaleźć

ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. L. Kondratowicza 37
03-285 Warszawa
Zobacz na mapie

KRS: 0000779010
NIP: 9512481556

© ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter