CTA

Co to jest RPO i RTO?

dodane: 09 styczeń przez: Daniel Filipek
Co to jest RPO i RTO?

Opracowanie kompleksowej strategii bezpieczeństwa oraz odzyskiwania danych w orgnizacji wymaga zwrócenia uwagi na szereg aspektów. Dziś przyjrzymy się w szczególności dwóm ważnym parametrom związanym ze strategią Disaster Recovery, czyli RPO (Recovery Point Objective) oraz RTO (Recovery Time Objective).

Co oznaczają skróty RPO oraz RTO?

Zanim przejdziemy do omówienia szczegółów związanych z praktycznym zastosowaniem oraz idealnymi wartościami RPO oraz RTO, przyjrzymy się definicji tych akronimów.

Definicja RPO (Recovery Point Objective)

RPO (ang. Recovery Point Objective) to parametr, opisujący częstotliwość oraz moment wykonywania kopii zapasowych w odniesieniu do prawdopodobieństwa wystąpienia awarii i jej wpływu na funkcjonowanie organizacji. Innymi słowy RPO mówi, kiedy wykonać backup, by wystąpienie awarii nie wpłynęło w znaczący sposób na ciągłość pracy operacyjnej przedsiębiorstwa. Z pozoru prosta definicja jest dosyć skomplikowana w praktyce! Dlaczego?

Okazuje się, że RPO jest bardzo zróżnicowane w zależności od kontekstu. Przykładowo, wszelkiego rodzaju instytucje bankowe oraz finansowe wymagają RPO na poziomie milisekund dla najbardziej krytycznych usług, związanych z transakcjami finansowymi. W przypadku niekrytycznych zadań biurowych parametr może wynosić od kilkunastu minut do nawet kilku dni. Pamiętaj, że Recovery Point Objective jest określany w odniesieniu do całości zasobów, a nie pojedynczej informacji.

Definicja RTO (Recovery Time Objective)

Kolejny termin to RTO (ang. Recovery Time Objective). Określa on ile w praktyce będzie trwało odtworzenie z kopii zapasowej wszystkich utraconych danych. Mamy tu na myśli odtworzenie ich i przywrócenie pracy wszystkich powiązanych systemów oraz usług do stanu z momentu tworzenia danej wersji backupu.

Parametr RTO pomaga ustalić dwa aspekty – z jednej strony, ile będzie trwała przerwa w dostępności usług, z drugiej natomiast pomaga sporządzić politykę tak, by zminimalizować czas niedostępności do akceptowalnego poziomu. Recovery Time Objective jest zatem bardzo ważną metryką z punktu widzenia gwarancji dostępności systemów oraz usług IT.

RPO i RTO a Disaster Recovery Plan

W kontekście Disaster Recovery Plan parametry RPO oraz RTO informują o dwóch aspektach. RPO to wolumen danych możliwy do utracenia w czasie występowania przestojów. Z kolei RTO to czas, jaki upłynie, zanim zostanie w pełni przywrócona ciągłość operacyjna działania systemów biznesowej perspektywy.

Praktyczne zastosowanie RTO i RPO

Metryki RTO oraz RPO są niezmiernie ważnymi wskaźniki w procesie pracy nad wszelkiego rodzaju gwarancjami dostępności oraz umowami o gwarantowanym poziomie usług, czyli SLA. Jeśli korzystasz z backupu oferowane przez zewnętrzną firmę albo planujesz świadczyć usługi o charakterze krytycznym dla innych organizacji, to z punktu widzenia infrastruktury, danych oraz systemów IT, opisywane parametry będą jednymi z kluczowych.

Czy istnieją idealne wartości RPO i RTO?

Jak się zapewne domyślasz w idealnych warunkach wskaźniki RPO oraz RTO powinny być bliskie zero. Oznaczałoby to, że czas przestojów jest niezauważalny z punktu widzenia większości usług. W praktyce często jest to niemożliwe albo nieopłacalne. RPO czy RTO rzędu milisekund jest możliwe do osiągnięcia, ale tylko w przypadku poniesienia bardzo dużych kosztów wdrożenia oraz utrzymania odpowiednich rozwiązań Disaster Recovery Plan.

W praktyce – poszczególne czasy dobiera się indywidualnie, oceniając wszelkiego rodzaju ryzyka oraz wpływ niedostępności na działalność organizacji.

Pomożemy zapewnić bezpieczeństwo danych w Twojej firmie!

Wiemy, jak ważne jest zachowanie ciągłości dostępu oraz działania krytycznych z punktu widzenia organizacji elementów systemów informatycznych oraz usług. Nasze bogate doświadczenie sprawia, że możemy Ci pomóc we wdrożeniu kompleksowej polityki bezpieczeństwa oraz backupu danych w firmie.

Zgłoś się do nas, a pomożemy Ci w opracowaniu procesów oraz rozwiązań, dzięki którym zminimalizujesz czas przestojów i zapewnisz swojej organizacji maksimum dostępności oraz integralności danych.

Krótko o nas

Spółka informatyczna. Na rynku od 1997 roku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

Jesteśmy ekspertami w Transformacji Cyfrowej.

Kompetentni, operatywni, skuteczni.

Rozumiemy Twój biznes - sprawdź nas.


Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

Jak nas znaleźć

ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
ul. L. Kondratowicza 37
03-285 Warszawa
Zobacz na mapie

KRS: 0000779010
NIP: 9512481556

© ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter