Bieżące usuwanie awarii sprzętu komputerowego, konserwacja oprogramowania czy audyt infrastruktury IT nie musi wymagać fizycznej obecności specjalistów w danej lokalizacji. Rozwiązaniem jest protokół RDP! W artykule pokażemy, czym jest RDP i jakie oferuje możliwości.
RDP to akronim angielskich słów „Remote Desktop Protocol”, czyli protokół zdalnego pulpitu. Jest to specjalny protokół, opracowany i zastrzeżony przez Microsoft. Umożliwia on uzyskanie zdalnego dostępu do pulpitów systemów Windows, a obecnie również iOS. Specjalista, korzystający z RDP może zyskać pełną kontrolę nad urządzeniem, pracując z dowolnego miejsca na świecie. Podkreślmy, że ma on również odstęp do urządzeń peryferyjnych podłączonych do komputera.
W przypadku korzystania z systemu operacyjnego Microsoft Windows RDP nie wymaga instalacji żadnego dodatkowego oprogramowania. Jest on natywną funkcjonalnością wszystkich systemów operacyjnych z tej rodziny. Warto dodać, że użytkownicy, korzystający z Remote Desktop Protocol mogą uzyskać dostęp do pełnej funkcjonalności GUI na zdalnym komputerze. Mogą korzystać z urządzenia dokładnie tak, jak w przypadku fizycznego dostępu do sprzętu w miejscu instalacji.
32-bitowa głębia kolorów, szyfrowanie RC4 128 bit czy wzajemne uwierzytelnianie stron przed rozpoczęciem transmisji to jedne z wielu cech RDP. Czym jeszcze wyróżnia się zdalny pulpit?
Udostępnianie urządzeń USB oraz katalogów i drukarek.
Wsparcie dla Transport Layer Security (TLS).
Współdzielenie schowka między klientem a zdalnym pulpitem.
Wsparcie dla systemów składających się z wielu ekranów.
Opcja tunelowania ruchu przez SSL.
Wśród cech RDP warto wymienić również wspieranie farm serwerów, wykorzystujących dynamiczne przekierowanie połączeń TSB (ang. Terminal Services Broker).
Zastrzeżone rozwiązanie RDP stosowane w systemach Windows należy do Microsoft. Nie oznacza to, że podobnych funkcjonalności nie możemy spotkać w innych systemach. Podobne rozwiązanie możesz spotkać również w systemach operacyjnych Linux, Solarix oraz FreeBSD czy Apple OS X.
RDP jest często kojarzony ze zdalną obsługą serwisową i bieżącym wsparciem informatycznym pracowników w rozbudowanych środowiskach, np. dużych firmach, korporacjach czy organizacjach o charakterze rozproszonym, posiadających wiele mniejszych placówek. Okazuje się jednak, że z powodzeniem z RDP mogą korzystać również zwykli użytkownicy. To doskonały sposób na współdzielenie oprogramowania biznesowego, zainstalowanego na firmowym serwerze.
RDP jest dostępne dla wszystkich posiadaczy systemu Microsoft Windows. Umożliwia zestawienie bezpiecznego połączenia zdalnego z dowolnym komputerem, niezależnie od lokalizacji.
Czy protokół zdalnego pulpitu ma jakieś wady? Do minusów zdecydowanie należy zaliczyć bezpieczeństwo w przypadku, gdy użytkownik komputera stosuje słabe hasło. RDP wymaga też stosunkowo szybkiego łącza internetowego. W przeciwnym przypadku połączenie zdalne nie będzie płynne.
Zdarza się, że użytkownicy mylą pojęcia RDP oraz VPN. RDP to protokół zdalnego pulpitu, umożliwiający kontrolę nad urządzeniem. Daje dostęp do oprogramowania i mocy obliczeniowej zdalnego komputera. Z kolei protokół VPN zapewnia możliwość zestawienia szyfrowanego tunelu łączącego użytkownika z siecią internet, a często również infrastrukturą IT firmy.
Szukasz profesjonalnego wsparcia w konfiguracji RDP oraz zdalnej obsłudze serwisowej przy użyciu pulpitu Remote Desktop Protocol? W ITCenter oferujemy praktyczne usługi serwisu informatycznego z użyciem RDP dla firm. Skontaktuj się z nami i zapytaj o dedykowaną ofertę.
Spółka informatyczna. Na rynku od 1997 roku. Specjalizacja w IT dla biznesu.
Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.
Jesteśmy ekspertami w Transformacji Cyfrowej.
Kompetentni, operatywni, skuteczni.
Rozumiemy Twój biznes - sprawdź nas.
Rozwiązania dla Twojego sukcesu.