CTA

Co to jest hardening?

dodane: 22 wrzesień przez: Daniel Filipek
Co to jest hardening?

Ciągłe uszczelnianie zabezpieczeń i utwardzanie cyberbarier to główne wyzwania, przed jakimi stoją osoby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo w firmie. Skutecznym wsparciem odporności systemu IT na włamania jest hardening. W artykule pokażemy Ci, czym jest hardening oraz jak możesz go wdrożyć w 7 prostych krokach!

Czym jest hardening?

Hardening w dosłownym tłumaczeniu na język polski oznacza „utwardzanie”, co dosyć dobrze obrazuje, w jaki sposób proces hardeningu wpływa na uszczelnienie i podniesienie odporności systemów informatycznych. Utwardzanie obejmuje zarówno systemy informatyczne czy pojedyncze aplikacje, jak i wszelkiego rodzaju serwery, urządzenia sieciowe, bazy danych, usługi sieciowe oraz magazyny pamięci masowej, urządzenia mobilne i stacjonarne stacje robocze.

Czy każdy system warto „hardeningować”?

To zależy od Twoich potrzeb, budżetu oraz krytyczności poszczególnych elementów systemu IT. W tym miejscu warto podkreślić znaczenie oceny ryzyka w zakresie podatności na ataki oraz skutków niedostępności poszczególnych komponentów. Można przyjąć, że najbardziej podatna na zagrożenia jest infrastruktura podłączona i dostępna z internetu. Atakujący mogą z łatwością ją zlokalizować, korzystając z ogólnodostępnych usług skanowania sieci i portów.

Kolejny aspekt to wszelkiego rodzaju usługi dostępne zdalnie poprzez VPN, które przechowują newralgiczne dane. Do takich systemów zdecydowanie warto zaliczyć oprogramowanie CRM oraz ERP, a także aplikacje bazodanowe.

Skuteczny hardening w 7 prostych krokach!

Wiesz już, czym jest hardening oraz jakie systemy informatyczne wymagają szczególnej troski i stałe podnoszenia odporności na ataki. Przedstawimy Ci teraz, jak skutecznie wdrożyć hardening w organizacji w 7 prostych krokach!

      1. Krok 1 – aktualizacje oprogramowania i systemu

Zacznij od stworzenia polityki regularnych aktualizacji wszystkich istotnych komponentów – oprogramowania biurowego, systemów operacyjnych czy firmware urządzeń sieciowych. Regularnie aktualizowane środowisko jest bardziej odporne na najnowsze rodzaje ataków.

      1. Krok 2 – wyłączenie niepotrzebnych usług

Korzystasz z serwera pocztowego Linux z uruchomioną, lecz niewykorzystywaną usługą NFS? Koniecznie ją wyłącz! Podobnie z innymi niepotrzebnymi usługami. Zmniejszysz ilość możliwych punktów ataku, a jednocześnie odzyskasz przydatne zasoby – moc obliczeniową i pamięć RAM.

      1. Krok 3 – blokada nieużywanych portów sieciowych

Przemieszczanie poziome (ang. Lateral Movement) to jeden z najczęściej wykorzystywanych sposobów propagacji ataku w sieci. Blokując nieużywane porty na poziomie zapory sieciowej (ang. firewall), skutecznie zapobiegniesz zagrożeniom.

      1. Krok 4 – odinstalowanie zbędnego oprogramowania

Każdy program może posiadać pewne niezałatane podatności. Jeżeli nie korzystasz z wybranych aplikacji, to po prostu je odinstaluj. W ten sposób nie tylko ograniczysz możliwości ataku, lecz również odzyskasz pamięć dyskową.

      1. Krok 5 – wyłączenie niepotrzebnych protokołów sieciowych

Protokoły sieciowe również mogą posiadać pewne luki. Dobrym przykładem jest protokół IPv6, posiadający pewne podatności. Często jest on domyślnie włączony i niewykorzystywany. Jeżeli nie potrzebujesz wsparcia określonych protokołów, to po prostu je dezaktywuj.

      1. Krok 6 – weryfikacja i zmiana domyślnych poświadczeń

Czy hasło logowania do Twojego rejestratora monitoringu albo kamer IP to nadal „admin/admin”? Koniecznie to zweryfikuj, podobnie jak poświadczenia logowania na poziomie administratora i użytkownika do każdego elementu Twojej infrastruktury. Wprowadź również politykę regularnej zmiany haseł.

      1. Krok 7 – ochrona transmisji danych oraz nośników pamięci

Dbaj zarówno o bezpieczną transmisję danych, jak i bezpieczeństwo nośników pamięci w laptopach czy tabletach. W przypadku przesyłania informacji zadbaj o używanie HTTPS, SSH oraz SFTP. Dane przechowywane w urządzeniach mobilnych szyfruj przy pomocy metod Full Disk Encryption.

Hardening i bezpieczeństwo Twojej infrastruktury IT z ITCenter!

Szukasz zaufanego dostawcy usług z zakresu cyberbezpieczeństwa dla firm i instytucji? Skontaktuj się z nami! W ITCenter stale doskonalimy nasze procesy i usługi IT, oferując naszym klientom kompleksowe rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo danych poprzez hardening krytycznej infrastruktury IT.

Inne artykuły:

  • Jak odzyskać skasowane pliki?
  • Co to jest przetwarzanie danych osobowych?
  • Co to jest przestępczość komputerowa?
  • Co to jest ITSEC?
  • Co to jest hardening?
  • Co to jest DRaaS – Disaster Recovery as a Service?
  • Najczęściej spotykane ataki sieciowe
  • Co to jest DevOps?
  • Body leasing vs outsourcing IT
  • System sprzedażowy wsparciem w prowadzeniu sklepu
  • Największe zalety outsourcingu usług IT
  • Jak POS system zarządza i optymalizuje sprzedaż?
  • Co wchodzi w skład usług outsourcingowych IT?
  • Wszystko o Warehouse Management System
  • Nowoczesne systemy do optymalizacji sprzedaży
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak system ERP sprawdza się w logistyce?
  • Na czym polega ochrona infrastruktury krytycznej?
  • Jak zwiększyć sprzedaż, wykorzystując terminal POS?
  • Funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Co to jest outsourcing i jakie są jego rodzaje?
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter