CTA

Na czym polega integracja systemów informatycznych?

dodane: 21 kwiecień przez: Daniel Filipek
Na czym polega integracja systemów informatycznych?

Integracja systemów informatycznych pomaga przedsiębiorstwom w efektywnym wykorzystaniu danych z różnych programów – magazynowych, księgowych, transportowych, BI, CRM czy ERP. W artykule pokażemy Ci, czym jest integracja oprogramowania i jak pomaga w realizacji procesów biznesowych.

Nowoczesne organizacje często wykorzystują w swojej działalności różne systemy do realizacji różnych procesów realizowanych w organizacji: prowadzenie komunikacji z klientem a następnie sprzedaży, fakturowania, księgowości, lecz często również prowadzenia gospodarki magazynowej, zarządzania produkcją czy transportami lub realizacją innego rodzaju usług w terenie. Coraz bardziej unikalne potrzeby poszczególnych organizacji oraz nieustająca chęć pogłębiania swojej przewagi konkurencyjnej, często prowadzą do wdrożeń różnego rodzaju rozwiązań dziedzinowych, a więc systemów informatycznych, których zadania są ściśle skupione na określonym obszarze. Koszt utrzymania wielu systemów komputerowych często jest wysoki, a niezautomatyzowana, ręczna wymiana danych pomiędzy nimi pogłębia problem. Odpowiedzią na potrzeby współczesnego biznesu są usługi integracji oprogramowania i systemów IT.

Czym jest integracja systemów informatycznych?

Proces integracji systemów informatycznych polega na stworzeniu interfejsów umożliwiających wymianę danych pomiędzy programami różnych dostawców. Dzięki zintegrowaniu poszczególnych systemów zyskujesz możliwość korzystania z jednej, spójnej bazy danych w realizacji wielu procesów biznesowych wspomaganych oprogramowaniem.

Do realizacji procesu często wykorzystuje się dodatkowe skrypty i programy korzystające z API dostawcy danego programu. API (ang. application programming interface) to programistyczny interfejs aplikacji umożliwiający pobieranie danych z systemu oraz wysyłanie ich z zewnętrznych systemów do programu danego dostawcy.

Nie zawsze jednak API jest udostępniane przez autorów oprogramowania. Wówczas systemy informatyczne nadal można ze sobą zintegrować. Stosowane są wtedy nieco bardziej skomplikowane metody.

Rodzaje integracji systemów – integracja jednostronna i dwustronna

Metody integracji systemów dzielimy na dwie podstawowe grupy. Jakie to grupy?

  1. Integracja jednostronna (jednokierunkowa) – efektem jest realizacja komunikacji w jednym kierunku, gdzie jeden z systemów wysyła dane, a drugi je pobiera (np. jednokierunkowa komunikacja pomiędzy systemem pomiarowym a oprogramowaniem do zarządzania produkcją).

  2. Integracja dwustronna (dwukierunkowa) – polega na stworzeniu możliwości dwukierunkowej wymiany i aktualizacji informacji pomiędzy dwoma systemami (np. między programem do rezerwacji terminów spotkań oraz oprogramowaniem CRM).

W zależności od potrzeb stosowana jest metoda, która należy do jednej z wymienionych wyżej grup.

Jak przebiega proces integracji systemów IT?

Przedstawiliśmy Ci już istotę integracji systemów oraz podstawowe jej rodzaje. Sprawdźmy teraz, jak krok po kroku wygląda proces integracji.

  1. Kompletowanie i analiza wymagań – ten etap pozwala dowiedzieć się, jakie są wymagania i oczekiwania klienta. Zebrane informacje analizuje zespół analityków, określając realne możliwości spełnienia tych potrzeb.

  2. Projekt architektury i integracji – po określeniu realnych wymagań zespół przystępuje do opracowania projektu komunikacji pomiędzy poszczególnymi komponentami szerokiego systemu. W tym kroku musi zapaść szereg decyzji dotyczących metod i narzędzi wykorzystanych w projekcie, lecz przede wszystkim należy ustalić: zakres, formę i częstotliwość przekazywania danych. Nie bez znaczenia jest też określenie postępowania w przypadku powstawania konfliktów.

  3. Realizacja projektu – ostatnim etapem jest oczywiście integracja systemów biznesowych, która pozwoli komunikować się programom ze sobą.

Pamiętaj, że zintegrowana platforma informatyczna może wymagać opieki technicznej i okresowych aktualizacji wraz z rozwojem przedsiębiorstwa i zmianami na rynku.

Dlaczego warto integrować systemy informatyczne?

Profesjonalna integracja systemów informatycznych niesie za sobą szereg wymiernych korzyści. Dlaczego warto integrować różne systemy informatyczne?

  • Automatyzacja – zapomnij o ręcznym przepisywaniu danych pomiędzy arkuszami. Dzięki integracji dane przesyłane są pomiędzy systemami automatycznie, bez dodatkowego nakładu pracy.

  • Synergia – Ty oraz Twój zespół zyskujecie dostęp do jednego systemu korzystającego z tego samego zbioru informacji przesyłającego pomiędzy poszczególnymi modułami aktualne dane.

  • Ekonomia – integrowanie systemów jest korzystne z ekonomicznego punktu widzenia. Zyskujesz spójną platformę do realizacji procesów biznesowych, ograniczając żmudną pracę ręczną oraz ryzyko błędów.

  • Inteligencja – wspólna baza danych oraz ujednolicone słowniki umożliwiają podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych. Narzędziem wspierającym procesy decyzyjne coraz częściej są dedykowane dasboardy czy rozbudowane panele Business Intelligence.

Dzięki integracji kilku systemów specjaliści różnych dziedzin operacyjnych wykorzystują te same dane do podejmowania lepszych decyzji biznesowych w krótszym czasie.

Wykorzystaj potencjał integracji systemów biznesowych z ITCenter!

Jeżeli szukasz profesjonalnego wsparcia w integracji systemów biznesowych i różnych rozwiązań informatycznych w Twojej firmie, to Skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci w zaprojektowaniu i przeprowadzeniu integracji, tak abyś wykorzystał jej potencjału w Twoim biznesie!

Inne artykuły:

  • System sprzedażowy wsparciem w prowadzeniu sklepu
  • Największe zalety outsourcingu usług IT
  • Jak POS system zarządza i optymalizuje sprzedaż?
  • Co wchodzi w skład usług outsourcingowych IT?
  • Wszystko o Warehouse Management System
  • Nowoczesne systemy do optymalizacji sprzedaży
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak system ERP sprawdza się w logistyce?
  • Na czym polega ochrona infrastruktury krytycznej?
  • Jak zwiększyć sprzedaż, wykorzystując terminal POS?
  • Funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Co to jest outsourcing i jakie są jego rodzaje?
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter