CTA

Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze

dodane: 02 listopad przez: Daniel Filipek
Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze

Praca w chmurze to opcja, na którą firmy zwracają coraz więcej uwagi, sięgając po to rozwiązanie dość chętnie i zwykle z pozytywnym rezultatem. Jakie są jednak nie tylko zalety, ale i wady chmury internetowej? I w końcu – co to jest chmura i w jaki sposób się ją wykorzystuje?

Co to jest chmura? Kilka słów o cloud computing

Zastanawiasz się, co to jest chmura i do czego służy, a także na czym polega praca w chmurze? Chmura obliczeniowa, czyli cloud computing jest internetową technologią dostarczającą miejsce do przechowywania oraz dalszego przetwarzania informacji, w tym oprogramowania czy baz danych. Obecnie dostawcy usług tego rodzaju przeżywają spory boom, ponieważ coraz więcej firm decyduje się sięgać po to rozwiązanie, a na rynku dostępnych jest przy tym sporo narzędzi przeznaczonych stricte do pracy w chmurze. W artykule sprawdzimy, jakie zalety i wady ma cloud computing oraz wyjaśnimy, na co należy zwrócić uwagę podczas wyboru dostawcy, także po to, by zachować bezpieczeństwo danych w chmurze.

Zalety chmury internetowej – na czym polega cloud computing w pracy?

Dostęp do firmowych danych przez 24h/7? Możliwość niezwłocznego udostępnienia informacji pracownikom i innym użytkownikom? Wreszcie dostęp do kluczowych danych, raportów czy funkcjonalności z niemal każdego miejsca na Świecie? Poniżej przedstawiamy najważniejsze zalety przetwarzania w chmurze danych firmowych i jego wpływu na ergonomię pracy.

  1. Dostęp do danych na różnym sprzęcie, w dowolnym miejscu i czasieCzasem konieczne jest zweryfikowanie danych, udzielenie odpowiedzi lub wykonanie zadania po godzinach pracy czy też w ramach home office. Jedną z największych zalet rozwiązań dostępnych w chmurze jest mobilność oraz dostępność 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, bezpośrednio z poziomu przeglądarki internetowej.

  2. Redukcja kosztów. Obecnie w każdym przedsiębiorstwie wykorzystywany jest jakiegoś rodzaju system informatyczny, który może wymagać sporo nakładu sił i środków, w tym sprzętu, serwerów i innych dużych inwestycji. Rozwiązania dostępne w chmurze minimalizują koszty zakupu infrastruktury IT, przy zachowaniu porównywalnej kompatybilności z poszczególnymi urządzeniami czy oprogramowaniem.

  3. Stabilność oraz bezpieczeństwo. Wielu dostawców rozwiązań w chmurze gwarantuje poprawne działanie serwera, zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa danych, wdrażając technologie oraz środki, w celu ochrony przed różnymi zagrożeniami.

  4. Automatyczny backup danych. Czy zastanawiałeś się kiedyś, co należałoby zrobić w przypadku nagłej awarii urządzenia, na którym przechowujesz ważne dane? Wykonujesz regularnie backupy, dbasz o właściwe przechowywanie kopii zapasowych? Wybierając rozwiązania w chmurze zyskujesz pewność, że mimo utraty dostępu do danych, możesz szybko odzyskać je z serwerów wirtualnych. Dzięki temu zapewniasz ciągłość realizacji procesów biznesowych, a praca w chmurze staje się pewniejszym sposobem na skuteczne działanie także w nietypowych sytuacjach.

  5. Swobodne dzielenie się danymi. Dane nie są przechowywane na własnym sprzęcie, dostępne są na różnych urządzeniach, mogą być udostępniane użytkownikom w każdym momencie. Możesz swobodnie i w prosty sposób udostępniać arkusze kalkulacyjne i podobne pliki czy też zaprosić innych użytkowników do wspólnego tworzenia prezentacji.

Wady pracy w chmurze. Czy cloud computing to zawsze dobre rozwiązanie?

Na rynku nie ma idealnych usług. Również cloud computing ma wady, o których nie należy zapominać. Na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę, by praca w chmurze nie sprawiała problemów?

  1. Wybór niewłaściwego dostawcy usług. Przed rozpoczęciem współpracy z dostawcą usług w chmurze warto zweryfikować jego wiarygodność. Niewłaściwy system ochrony może wpływać na bezpieczeństwo danych w chmurze, a nawet być powodem ich utraty, co z kolei nieść może ze sobą ogromne straty dla właściciela przedsiębiorstwa.

  2. Rezygnacja dostawcy rozwiązań ze świadczenia usług. W momencie, gdy dostawca zdecyduje się zrezygnować ze świadczenia usług bądź zmieni politykę firmy, konieczne okaże się znalezienie nowego partnera umożliwiającego kontynuowanie pracy w chmurze. O ile w większości przypadków nie stanowi to aż tak dużego kłopotu „do przeskoczenia”, tak w momencie, gdy właśnie realizujesz kilka ważnych projektów i musisz mieć stały dostęp do danych oraz funkcjonalności wybranych usług, praca w chmurze staje się wyzwaniem.

  3. Brak stałego połączenia z Internetem. Decydując się na rozwiązania dostępne w chmurze musisz pamiętać o najważniejszym – zapewnieniu stałego, stabilnego łącza internetowego o odpowiedniej przepustowości. Częste urywanie się sygnału destabilizuje pracę Twojego zespołu, a także może wpływać na to, czy przechowywanie danych w chmurze ciągle jest bezpieczne w trakcie braku połączenia.

Rozwiązania dostępne w chmurze – czy warto?

Znasz już wybrane wady i zalety cloud computingu. Pomimo kilku zagrożeń usługi dostępne w chmurze są z pewnością warte uwagi. Nie można odrzucać tak wygodnego rozwiązania, pozwalającego często na znaczne usprawnienie pracy w wyniku przeniesienia realizacji procesów biznesowych do Internetu.

Obecnie świadczenie konkurencyjnych usług możliwe jest przede wszystkim dzięki wykorzystaniu w firmie nowoczesnych rozwiązań informatycznych, a cloud computing z pewnością do takich się zalicza. Praca w chmurze może być znacznie wygodniejsza, a także sprzyjać będzie wdrażaniu nowych, lepszych rozwiązań, takich jak zdalna praca (home office). Właściciel każdej firmy powinien rozważyć tę ewentualność i sprawdzić, jak takie metody sprawdzą się w jego przedsiębiorstwie.

Jest jednak pewien warunek, który trzeba spełnić, by móc w pełni wykorzystać zalety pracy w chmurze. Należy szczególną uwagę zwrócić na dostawcę usług, ponieważ tak naprawdę to on dba o bezpieczeństwo danych w chmurze i zachowanie poufności informacji.

 

W ITCenter specjalizujemy się w dostarczaniu rozwiązań dopasowanych do potrzeb przedsiębiorstw. Nasze usługi to m.in. kompleksowa obsługa systemów informatycznych – outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT, dedykowane oprogramowanie dla firm.

 

Zapraszamy do bezpłatnej konsultacji, w celu uzyskania większej ilości szczegółów.

Inne artykuły:

  • Co to jest ITSEC?
  • Co to jest hardening?
  • Co to jest DRaaS – Disaster Recovery as a Service?
  • Najczęściej spotykane ataki sieciowe
  • Co to jest DevOps?
  • Body leasing vs outsourcing IT
  • System sprzedażowy wsparciem w prowadzeniu sklepu
  • Największe zalety outsourcingu usług IT
  • Jak POS system zarządza i optymalizuje sprzedaż?
  • Co wchodzi w skład usług outsourcingowych IT?
  • Wszystko o Warehouse Management System
  • Nowoczesne systemy do optymalizacji sprzedaży
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak system ERP sprawdza się w logistyce?
  • Na czym polega ochrona infrastruktury krytycznej?
  • Jak zwiększyć sprzedaż, wykorzystując terminal POS?
  • Funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Co to jest outsourcing i jakie są jego rodzaje?
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter