CTA

Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.

dodane: 12 lipiec przez: Daniel Filipek
Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.

Kim w czasach cyfrowej transformacji powinien być CIO (Chief Information Officer) – osoba odpowiedzialna w organizacji za rozwiązania informatyczne?

Nowe technologie informatyczne oraz cyfrowe trendy coraz mocniej wpływają na strategie działania firm, modele biznesowe i operacyjne oraz sposób obsługi klientów. Innowacje kształtujące nową cyfrową rzeczywistość mają coraz większy wpływ na biznes, a transformacja cyfrowa wychodzi daleko poza departament IT i sięga całych przedsiębiorstw.

W tak scyfryzowanym świecie, rola CIO zmienia się diametralnie. Z osoby zarządzającej dostarczaniem usługi informatycznych dla pozostałych działów organizacji, CIO staje się architektem cyfrowych zmian, a jego kompetencje muszą obejmować również znajomość operacji i prowadzenia biznesu, co umożliwia mu tworzenie wydajnych i efektywnych kosztowo rozwiązań. W nowych realiach rynkowych CIO ma również inicjować i współtworzy szereg innowacji, nie tylko cyfrowych.

Niezależnie, czy wyzwanie dotyczy analityki (Big Data), przemysłu 4.0, czy wykorzystania inteligentnych przedmiotów połączonych z Internetem (IoT) wspierających prowadzenie biznesu (IIoT), CIO staje się kluczową osobą we wdrażaniu tych rozwiązań w firmie.

Obecnie od szefów IT wymaga się coraz częściej umiejętności kierowania strategicznymi zadaniami i zmianami w organizacji, co powinno też oznaczać konieczność rozwijania jego roli na wielu poziomach – strategicznym, operacyjnym, ale również kompetencyjnym. Tak więc dyrektorzy IT powinni budować i utrzymywać systemy i rozwiązania IT, ale również umieć dostosować je do modeli biznesowych i operacyjnych, wiedzieć jak wykorzystywać te systemy do zarządzania procesami biznesowymi, jak za ich pomocą angażować pracowników i klientów oraz wiedzieć jak użyć je by wygenerować wartość dodaną dla cyfrowych usług.

Dlaczego demokratyzacja wiedzy o nowych technologiach (w szczególności cyfrowych) jest obecnie kluczowa dla biznesu? Nowa rola CIO, jako inicjatora i lidera zmian.

Transformacja cyfrowa postępuje w dzisiejszych organizacjach nieubłaganie. Niezależnie od branży, wielkości firmy, działu i stanowiska, potrzeba użycia nowatorskich rozwiązań staje się coraz bardziej silna. Cyfrowa transformacja firmy, zwiększenie jej efektywności i przygotowanie jej infrastruktury do wymogów pracy zdalnej i hybrydowej to tylko niektóre z wyzwań, którym organizacje i szeregowi pracownicy muszą sprostać.

Uczenie maszynowe, Big Data, AI i cyberbezpieczeństwo oraz inne narzędzia niegdyś dostępne tylko w działach IT, dziś trafiają do szeregowych pracowników z innych departamentów. To wymaga zmiany paradygmatu funkcji CIO, który powinien stać się liderem zmian w organizacji oraz powinien umieć demokratyzować technologie i czynić je dostępne dla ogółu pracowników.

Aby móc sprawnie demokratyzować technologie oraz budować silną pozycję działu IT w organizacji, dyrektor IT powinien:

  • umieć budować i rozwijać relacje wewnątrz organizacji, aby sprawnie wdrażać nowe rozwiązania usprawniające pracę innych zespołów biznesowych,
  • rozwijać dział IT, w tym pozyskiwać osób z właściwymi kompetencjami oraz efektywnie wykorzystywać ich potencjał,
  • współtworzyć strategię rozwoju firmy w zakresie IT, jak również rekomendować i budować innowacyjne rozwiązania wspierające rozwój organizacji oraz demokratyzować wiedzę o roli technologii we wsparciu człowieka w biznesie,
  • umieć pozyskiwać i integrować technologie oraz procesy za pomocą rozwiązań IT, by tworzyć odpowiednie środowisko wspierające biznes i móc odpowiednio szybko odpowiadać na potrzeby biznesowe organizacji,
  • znać rynek dostawców i usług oraz budować silne relacje z partnerami na zewnątrz organizacji oraz sprawnie dobierać firmy wspierające zmiany w organizacji.


Większy wpływ roli CIO na inne departamenty.
Outsourcing CIO.

Nowe technologie wchodząc do niemal każdej dziedziny prowadzenia biznesu, transformują go szybko oraz zmieniają procesy. Potrzeba znajomości biznesu przez CIO staje się wówczas nieunikniona. Tak więc niezalenie, czy jest to obsługa klienta, marketing, sprzedaż, logistyka, czy każdy inny element firmowej struktury kompetencyjnej, CIO powinien nie tylko nadążać za zmianami ale również aktywnie je inicjować, być ekspertem nie tylko w technologiach informatycznych ale przykładowo znać podstawy obsługi klienta (oraz posiadać wiedzę o CRM, CX), rozumieć funkcjonowanie całego łańcucha dostaw (magazynu czy logistyki), być ekspertem w zwiększaniu efektywności tych procesów za pomocą rozwiązań informatycznych. Posiadanie takiej eksperckiej wiedzy może być trudne do przyswojenia przez jedną osobę, dlatego warto pokusić się o pomoc zewnętrznych ekspertów branżowych bądź wręcz specjalistów IT z zakresu poszczególnych dziedzin funkcjonowania organizacji.

Outsourcing CIO to usługa zarządzania procesami i działaniami IT spoza organizacji. Celem outsourcingu dyrektora czy menedżera IT jest zarządzanie lub wsparcie procesów przebiegających na styku biznesu i technologii cyfrowych. Outsourcing CIO może mieć istotny wpływ na:

  • wsparcie działań zarządów w zakresie IT,
  • efektywność procesów związanych z wdrażaniem strategii IT,
  • skuteczny przebieg projektów IT,
  • dostęp do innowacyjnych rozwiązań (Big Data, przemysł 4.0, IoT, chmura) w organizacji,
  • współpracę z dostawcami IT,
  • dojrzałość procesów IT w organizacji.


Co zyskuje organizacja w związku z outsourcingiem CIO:

  • większą kontrolę nad działem IT,
  • dostęp do nowych innowacyjnych rozwiązań IT transformujących biznes oraz modeli biznesowych,
  • dostęp do innowacyjnej wiedzy z zakresu IT.

Dowiedz się więcej o outsourcingu CIO na naszej stronie. https://itcenter.pl/oferta/obsluga-informatyczna/cio/

Inne artykuły:

  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter