CTA

Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT

dodane: 05 maj przez: Daniel Filipek
Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT

Organizacja pracy zdalnej to ogromne wyzwanie dla pracodawcy. Szczególnie w sytuacji, gdy konieczność zmiany formy działania jest niespodziewana i wynika z przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy. Przygotowaliśmy krótki poradnik, w którym wyjaśniamy:

  • jak zorganizować pracę zdalną?
  • w jaki sposób działanie infrastruktury IT wpływa na zapewnienie ciągłości procesów biznesowych?
  • jakie narzędzia są przydatne podczas pracy home office.

Praca w trybie home office – wyzwania pracodawcy

W momencie, gdy większość pracowników musi wykonywać obowiązki zdalnie, z domu, przed przedsiębiorcą stoi ogromne wyzwanie. Jeśli dotychczas praca nie była jeszcze organizowana w taki sposób, konieczne jest jasne przedstawienie zasad. Należy pamiętać o tym, że pracownicy podczas pracy w domu muszą mieć zapewniony dostęp do danych firmowych. Choć najprostszym rozwiązaniem wydaje się przekazanie firmowego sprzętu na czas wykonywania obowiązków w tym trybie, tak zdarzają się sytuacje, w których przedsiębiorca nie dysponuje wystarczającą ilość urządzeń a pracownicy pracują na własnych komputerach.

Podczas pracy zdalnej wzrasta ryzyko związane z utratą danych czy udostępnieniem np. haseł osobom postronnym.

Najważniejsze jest więc właściwe przeszkolenie pracowników oraz wyznaczenie zasad, obowiązujących podczas pracy zdalnej np. jeśli pracownikowi udostępniany jest sprzęt, należy wyjaśnić, że nie może udostępniać go innym osobom np. parterowi, małżonkowi.

Infrastruktura IT a ciągłość procesów biznesowych

Przedsiębiorca powinien być gotowy na podjęcie działań w różnych nieprzewidzianych sytuacjach, jedną z nich jest nagła konieczność organizacji pracy w trybie zdalnym.

Dla umożliwienia pracy zdalnej niezbędne jest zapewnienie prawidłowego działania infrastruktury IT. Brak ciągłości oznacza przerwanie realizacji procesów biznesowych i brak możliwości wykonywania przez pracowników swoich zadań. To z kolei wiąże się z przestojem, co jest bardzo kłopotliwe, jeśli firma działa „w trybie awaryjnym”, związanym z nagłą sytuacją.

Jak zapewnić bezpieczeństwo IT podczas organizacji pracy zdalnej? Niezaprzeczalnie to właśnie bezpieczeństwo IT jest kluczowym obszarem, mającym zasadnicze znaczenie dla zapewnienia ciągłości działania firmy. Kontrola dostępu, tworzenie kopii zapasowych, rozbudowa repozytoriów do archiwizacji danych to czynności pozwalające na zapewnienie bezpieczeństwa danych. Jednym z najważniejszych zadań z zakresu IT jest zabezpieczenie dostępu do Internetu oraz dostępu z Internetu do systemu informatycznego. Autoryzowany dostęp do sieci jest gwarancją stworzenia bezpiecznego środowiska pracy dla pracowników. Dbając o bezpieczeństwo przepływu danych nie wolno zapominać o kontroli aktywności użytkowników oraz kontroli wykorzystania systemu informatycznego.

Narzędzia przydatne podczas pracy home office

Kolejnym ważnym zadaniem pracodawcy podczas organizacji pracy zdalnej jest zapewnienie sprawnej komunikacji pomiędzy pracownikami. System wideokonferencyjny pozwala na organizację spotkania biznesowego, szkoleniowego jednocześnie dla wielu osób. Komunikację w firmie usprawnią systemy Unified Communication, czyli zintegrowane platformy komunikacyjne. Platformy umożliwiają nie tylko komunikację, ale również współdzielenie dostępnych zasobów oraz wymianę plików.

Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań pozwoli na usprawnienie pracy i przełoży się na efektywność zespołu. Warto zarekomendować pracownikom programy, które pozwolą lepiej zorganizować pracę w domu. Wśród nich powinny znaleźć się np. aplikacje do przygotowywania listy zadań do wykonania. Konieczność przejścia w tryb home office to nie tylko wyzwanie dla pracodawcy, ale również pracowników, szczególnie w sytuacji, gdy do tej pory osoby te nie miały jeszcze możliwości pracować zdalnie.

 

W ITCenter skorzystać możesz z pomocy specjalistów. Wybierając nasze usługi zyskujesz dostęp do nowoczesnych oraz zaawansowanych rozwiązań IT, świadczonych przez doświadczony

Inne artykuły:

  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter