CTA

Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze

dodane: 24 marzec przez: Daniel Filipek
Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze

Niezawodność infrastruktury IT to dla wielu firm kwestia priorytetowa. Nawet chwilowy brak dostępu do danych, nieprawidłowo działający sprzęt generują straty. Pracownicy mają problemy podczas wykonywania obowiązków zawodowych, klienci muszą dłużej oczekiwać na realizację usługi.

Jakie sygnały należy odczytywać jako ostrzeżenie, że system IT nie działa prawidłowo? W jaki sposób można monitorować działanie infrastruktury? Jakie zagrożenia dla firmy niesie nieprawidłowo działający system IT?

 

 

Sygnały ostrzegawcze

Nieprawidłowe działanie systemu IT to:

  • problemy ze sprzętem oraz aplikacjami,
  • wyciek informacji i utrata danych,
  • luka w zabezpieczeniach.

 

Każdy problem ze sprzętem, aplikacjami wpływa na działanie niemal całej infrastruktury IT. Brak możliwości korzystania z danego programu bądź urządzenia opóźnia realizację kolejnych etapów zadania, w efekcie czego zaburzona jest praca różnych działów w firmie.

Z wyciekiem danych, utratą bądź udostępnieniem nieupoważnionym osobom trzecim wiążą się poważne konsekwencje. Przede wszystkim w przypadku utraty danych osób fizycznych konieczne jest zgłoszenie wycieku do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. To jednak nie jedyne skutki utraty danych firmowych. Kolejnym problemem jest wykorzystanie ich przez inne podmioty. W systemach informatycznych przechowywane są różne dane m.in. informacje o kontrahentach, zasadach świadczenia usług. Jeśli dojdzie do utraty dostępu do danych zaburzone zostaną procesy biznesowe. Do momentu odzyskania danych działania firmy zostaną w znacznym zakresie ograniczone, co z kolei będzie przyczyną zastoju w firmie oraz powodem powstania strat finansowych.

System informatyczny niemal każdej firmy narażony jest na atak hakerów. O ile duże przedsiębiorstwa inwestują bardzo duże środki finansowe w rozwiązania zabezpieczające system informatyczny, tak sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku niewielkich, rodzinnych firm oraz jednoosobowych działalności gospodarczych. Często zdarza się tak, że jedynym zabezpieczeniem jest podstawowa wersja programu antywirusowego. Natomiast w celu zminimalizowania ryzyka przeprowadzenia skutecznego ataku przez hakerów konieczne jest nie tylko zainwestowanie w dobry program antywirusowy, ale przede wszystkim wprowadzenie w firmie zasad korzystania ze sprzętu firmowego. Należy szkolić pracowników i wyjaśniać, jakie działania mogą spowodować powstanie luki w systemie zabezpieczeń. Jednym z przykładów jest instalowanie przez pracowników nielicencjonowanego oprogramowania z Internetu. Często zdarzają się sytuacje, w których pracownicy w dobrej wierze starają się usprawnić pracę, nie zdając sobie przy tym sprawy z zagrożenia, jakie jest związane z ich działaniem.

Kontrola stanu infrastruktury IT

Czy możliwe jest takie zabezpieczenie systemu, aby przez kilka lat korzystać z niego bez obaw o utratę danych lub przeprowadzenie skutecznego ataku przez hakerów? Zabezpieczając system należy pamiętać o tym, że ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa odgrywa czynnik ludzki. Żadne zabezpieczenia nie będą w pełni skuteczne, jeśli pracownicy nie otrzymają konkretnych wytycznych, jakie działania mogą być realizowane w systemie, a których należy się wystrzegać.

Należy dodać także, że często trudno jest zauważyć nieprawidłowości w działaniu systemu IT. Gdy system nieznacznie spowalnia najczęściej przyjmowane jest, że tak po prostu musi być, a pracownicy przyzwyczajają się do takiego tempa działania systemu i po pewnym czasie przestają zwracać na to uwagę. W rzeczywistości może być jednak zupełnie inaczej, a spowolnienie działania systemu świadczyć np. o spadku wydajności systemu.

W ITCenter oferujemy kontrolę i audytowanie IT, dzięki którym możesz zyskać m.in.:

  • kontrolę nad działaniami pracowników,
  • ochronę infrastruktury oraz danych,
  • ochronę komputerów przed nieodpowiednim użytkowaniem,
  • kontrolę nad wykorzystaniem systemu oraz dostępem do firmy.

Inne artykuły:

  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter