CTA

Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?

dodane: 20 luty przez: Daniel Filipek
Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?

W każdej firmie gromadzone są dane m.in. klientów, kontrahentów, odnoszące się do procesu produkcji czy sprzedaży. Wszystkie te informacje to wartość niematerialna, a ich utrata nieść będzie ze sobą negatywne konsekwencje. Ochrona danych w firmie to jedno z największych wyzwań przedsiębiorców. Obecnie zabezpieczenie danych wymaga zastosowania nowoczesnych rozwiązań informatycznych, ponieważ większość danych przechowywana i przetwarzana jest w firmowym systemie IT. Jak należy chronić dane poufne w firmie? Czym są systemy DLP i jaką pełnią rolę w firmie? Zobacz, co zyskujesz wdrażając nowoczesne rozwiązania informatyczne.

Czym jest system DLP?

DLP (Data Loss Prevention) to oprogramowanie, które wykorzystywane jest do zabezpieczenia danych poufnych – monitoruje dane, a zaawansowane algorytmy umożliwiają ochronę danych w sytuacji zagrożenia.

Dzięki wdrożeniu systemu DLP skutecznie wspomagana jest praca działów w firmie oraz zapewniane bezpieczeństwo danych. W przypadku próby skopiowania danych lub wysłania ich, oprogramowanie blokuje działanie, a także przesyła administratorowi ostrzeżenie o wystąpieniu nieprawidłowości.

DLP to również narzędzie umożliwiające zweryfikowanie skuteczności polityki bezpieczeństwa, która została wdrożona w firmie, co z kolei pozwala na dopracowanie procedur.

Czy można zapobiec wyciekowi danych w firmie?

W niemal każdej firmie istnieje ryzyko utraty poufnych danych. Wielu przedsiębiorców stara się zapobiec takiej sytuacji, w szczególny sposób chroniąc te dane m.in. udostępniając je wyłącznie określonej grupie pracowników.

Wyciek danych w firmie może być spowodowany różnymi przyczynami np. atakiem hakerów. Często jednak zdarza się, że to przez błąd pracowników dochodzi do wycieku. Wystarczy, że na komputerze zainstalowane zostanie złośliwe oprogramowanie pobrane z zainfekowanej witryny internetowej.

Kanały, przez które najczęściej dochodzi do wycieku danych:

  • przenośna pamięć np. pendrive, dysk przenośny, płyta CD,
  • poczta elektroniczna,
  • komunikator internetowy.

System DLP to szeroka funkcjonalność, narzędzie, dzięki któremu:

  • identyfikowane są dokumenty zawierające dane krytyczne,
  • monitorowane są działania użytkowników, którzy mają dostęp do danych krytycznych,
  • wykrywane są próby pozyskania danych poufnych,
  • blokowane są próby kradzieży danych np. poprzez zablokowanie dostępu użytkownikowi, w przypadku wykrycia incydentu.

Najprościej mówiąc, oprogramowanie DLP pozwala na monitorowanie działań oraz zapobieganie wyciekowi danych. Może ono działać na kilka sposobów np. przerywać transmisję danych, blokować użytkownikowi dostęp do systemu informatycznego firmy lub ostrzegać pracownika o podjęciu próby działania niezgodnego z polityką bezpieczeństwa firmy.

Ochrona danych firmowym priorytetem

Każda firma posiada pewne dane, których wyciek mógłby spowodować ogromne straty. Mowa tu np. o know-how lub danych kontrahentów. Zapoznaniem się z takimi informacjami z pewnością byłaby zainteresowana konkurencja.

Obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanym danym, dotyczącym osób fizycznych, wynika m.in. z RODO. Przetwarzanie niezgodne z przepisami rozporządzenia grozi surowymi karami.

Niezaprzeczalnie więc ochrona danych powinna być jednym z priorytetów w firmie, a system DLP stanowić może element firmowego systemu informatycznego. Należy również dodać, że niezwykle istotne jest opracowanie i wdrożenie w firmie procedur bezpieczeństwa, zasad przetwarzania oraz przechowywania danych, aby zabezpieczyć je przed dostępem nieuprawnionych osób trzecich. Co więcej – nie wszyscy pracownicy w firmie powinni posiadać dostęp do danych, a wyłącznie te osoby, w przypadku których dostęp jest niezbędny do realizacji obowiązków zawodowych. W tym przypadku należy zadbać o to, aby pracownicy mieli dostęp do jak najmniejszej (wystarczające do wykonywania zadań) ilości danych.

Inne artykuły:

  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter