CTA

Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?

dodane: 20 luty przez: Daniel Filipek
Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?

Dlaczego systemy DLP są tak istotne w prowadzeniu działalności? W każdej firmie gromadzone są dane, m.in. klientów, kontrahentów czy ogólnie rzecz ujmując odnoszące się do procesu produkcji czy sprzedaży. Wszystkie te informacje to wartość niematerialna, jednak ich utrata nieść będzie ze sobą negatywne konsekwencje, często również finansowe. Ochrona danych w firmie to jedno z największych wyzwań przedsiębiorców. Obecnie zabezpieczenie takich informacji wymaga zastosowania nowoczesnych rozwiązań informatycznych, ponieważ większość danych przechowywana i przetwarzana jest w firmowym systemie IT. Jak zatem należy chronić poufne wartości w firmie? Czym są systemy DLP i jaką, w tym zakresie, pełnią rolę?

System DLP – co to jest?

DLP (Data Loss Prevention czy też Data Leak Prevention) to oprogramowanie, którego celem jest ograniczenie ryzyka wycieku danych poufnych. System DLP monitoruje dane, a zaawansowane algorytmy umożliwiają ich ochronę w sytuacji zagrożenia.

Dzięki wdrożeniu systemu Data Loss Prevention skutecznie wspomagana jest praca wielu działów w firmie a dane wrażliwe zostają zabezpieczone przed nieuprawnionym dostępem. W przypadku próby skopiowania informacji (na przykład danych osobowych) lub wysłania ich, oprogramowanie DLP blokuje działanie, a także przesyła administratorowi ostrzeżenie o wystąpieniu nieprawidłowości i konieczności ich zweryfikowania, by zneutralizować ryzyko wycieku danych.

DLP to również narzędzie umożliwiające zweryfikowanie skuteczności polityki bezpieczeństwa, która została wdrożona w firmie, co z kolei pozwala na dopracowanie procedur przyjętych względem danych przechowywanych w postaci elektronicznej.

Jak nie dopuścić do wycieku danych w firmie?

W niemal każdej firmie istnieje ryzyko utraty poufnych danych (mogą to być dane wrażliwe – na przykład dane osobowe czy też informacje finansowe lub podobne). Wielu przedsiębiorców stara się zapobiec takiej sytuacji, w szczególny sposób chroniąc te dane, m.in. udostępniając je wyłącznie określonej grupie pracowników czy też wprowadzając szyfrowanie danych za pomocą dostępnych rozwiązań IT.

Wyciek danych w firmie może być spowodowany różnymi przyczynami np. atakiem hakerów. Często jednak zdarza się, że to przez błąd pracowników dochodzi do utraty ważnych danych. Wystarczy, że na komputerze zainstalowane zostanie złośliwe oprogramowanie pobrane z zainfekowanej witryny internetowej.

Kanały, przez które najczęściej występuje ryzyko wycieku danych wrażliwych:

  • przenośna pamięć np. pendrive, dysk przenośny, płyta CD,

  • poczta elektroniczna,

  • komunikator internetowy.

Oprogramowanie DLP (IT) charakteryzuje szeroka funkcjonalność. Jest to wszechstronne i pewne narzędzie, dzięki któremu:

  • identyfikowane są dokumenty zawierające dane krytyczne,

  • monitorowane są działania użytkowników, którzy mają dostęp do danych krytycznych,

  • wykrywane są próby pozyskania danych poufnych,

  • blokowane są próby kradzieży danych, np. poprzez zablokowanie dostępu użytkownikowi, w przypadku wykrycia incydentu.

Najprościej mówiąc, DLP (system) pozwala na monitorowanie działań oraz zapobieganie wyciekowi danych. Może przy tym działać na kilka różnych sposobów, np. przerywać transmisję danych, blokować użytkownikowi dostęp do systemu informatycznego firmy lub ostrzegać pracownika o podjęciu próby działania niezgodnego z polityką bezpieczeństwa firmy.

Ochrona danych firmowym priorytetem

Każda firma posiada w swoich zasobach pewne dane wrażliwe, których wyciek mógłby spowodować ogromne straty. Mowa tu o takich kwestiach, jak np. o know-how lub dane osobowe kontrahentów. Zapoznaniem się z takimi informacjami z pewnością byłaby zainteresowana konkurencja. Trafiając w niepowołane ręce mogłyby ponadto zostać wykorzystane przeciwko firmie lub jej klientom.

Obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanym danym, dotyczącym osób fizycznych, wynika m.in. z zapisów RODO. Przetwarzanie niezgodne z przepisami rozporządzenia grozi surowymi karami.

Niezaprzeczalnie zatem ochrona danych powinna być jednym z najwyższych priorytetów w każdej firmie, a system DLP stanowić powinien istotny element firmowego systemu informatycznego.

Należy również dodać, że niezwykle ważne jest opracowanie i wdrożenie w firmie procedur bezpieczeństwa, zasad przetwarzania oraz przechowywania danych tak, aby zabezpieczyć je przed dostępem nieuprawnionych osób trzecich. Co więcej – nie wszyscy pracownicy w firmie powinni posiadać dostęp do konkretnych informacji, a wyłącznie te osoby, w przypadku których dostęp taki jest niezbędny do realizacji obowiązków zawodowych. W tym przypadku należy zadbać również o to, aby pracownicy otrzymali wgląd do możliwie jak najmniejszej (wystarczające do wykonywania zadań) ilości danych.

Umów się na bezpłatną konsultację aby poznać więcej szczegółów i dowiedzieć się, jak powinieneś chronić przetwarzane dane?

Inne artykuły:

  • Co to jest ITSEC?
  • Co to jest hardening?
  • Co to jest DRaaS – Disaster Recovery as a Service?
  • Najczęściej spotykane ataki sieciowe
  • Co to jest DevOps?
  • Body leasing vs outsourcing IT
  • System sprzedażowy wsparciem w prowadzeniu sklepu
  • Największe zalety outsourcingu usług IT
  • Jak POS system zarządza i optymalizuje sprzedaż?
  • Co wchodzi w skład usług outsourcingowych IT?
  • Wszystko o Warehouse Management System
  • Nowoczesne systemy do optymalizacji sprzedaży
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak system ERP sprawdza się w logistyce?
  • Na czym polega ochrona infrastruktury krytycznej?
  • Jak zwiększyć sprzedaż, wykorzystując terminal POS?
  • Funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Co to jest outsourcing i jakie są jego rodzaje?
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter