CTA

Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu

dodane: 11 grudzień przez: Daniel Filipek
Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu

Niemal w każdej firmie funkcjonuje system informatyczny – mniej lub bardziej zaawansowany. Obecnie, w dobie cyfryzacji, trudno wyobrazić sobie działanie przedsiębiorstwa bez wykorzystania różnorodnego oprogramowania. Problemem dotykającym wiele firm, zarówno mikroprzedsiębiorstw, jak i rozbudowanych korporacji, jest shadow IT. To korzystanie przez pracowników z nieautoryzowanego, zewnętrznego oprogramowania. Często jednak ani pracownicy, ani kadra zarządzająca firmą nie zdają sobie sprawy z zagrożenia, jakie niesie to zjawisko a konsekwencje mogą okazać się bardzo poważne.

Chcesz zminimalizować ryzyko utraty danych? Zobacz, na czym polega shadow IT oraz dowiedz się, jak możesz chronić firmę przed zagrożeniem.

Czym jest shadow IT?

Shadow IT to korzystanie przez pracowników na firmowym sprzęcie z oprogramowania niezatwierdzonego przez dział informatyczny ani pracodawcę.

Wyróżnić można wiele powodów, dla których pracownicy korzystają z zewnętrznego oprogramowania np. szukanie sposobów na uproszczenie pracy, szybsze wykonywanie obowiązków. Pracownicy samodzielnie instalują bądź korzystają w chmurze z nieautoryzowanego oprogramowania, nie zdając sobie przy tym sprawy z konsekwencji, jakie mogą nieść ze sobą tego typu działania.

Jakie firmy są najbardziej narażone na niebezpieczeństwo? Wszystkie firmy, bez względu na wielkość oraz branżę, w której działają, są narażone na zagrożenia wynikające z shadow IT. Owe zagrożenia odnoszą się przede wszystkim do zarządzania danymi, ale także problemami z funkcjonowaniem systemu IT. Niektóre firmy np. z branży finansowej podlegają szczególnie rygorystycznym regulacjom, przetwarzają dane wrażliwe, dlatego w ich przypadku konsekwencje mogą okazać się bardzo dotkliwe.

Jakie zagrożenia niesie shadow IT?

Wyróżnić można wiele zagrożeń związanych z shadow IT:

  • brak kontroli nad działaniem nieautoryzowanego oprogramowania. Wykorzystywane programy mogą nie spełniać standardów bezpieczeństwa np. nie odpowiadać wymogom co do szyfrowania danych;
  • możliwość wycieku udostępnionych danych, a także przetwarzania ich przez podmioty nieupoważnione. Należy mieć na względzie, że przetwarzanie danych wiąże się z licznymi obowiązkami dotyczącymi m.in. sposobu przechowywania danych, ich archiwizacji, a także poważnymi konsekwencjami grożącymi za zaniedbania w tym zakresie;
  • wysokie kary pieniężne w przypadku, gdy pracownik korzysta z oprogramowania bez posiadania licencji;
  • zmniejszenie efektywności pracy. Choć pracownicy sięgają po zewnętrzne oprogramowanie w celu usprawnienia pracy, w rzeczywistości efekt może być zupełnie odwrotny. Należy zauważyć, że przed wprowadzeniem konkretnych rozwiązań w firmie są one weryfikowane pod kątem wpływu na działanie systemu IT. Korzystanie z nieautoryzowanego oprogramowania może natomiast doprowadzić do przeciążenia systemu;
  • powstanie luki w systemie zabezpieczeń firmy, co z kolei podwyższa ryzyko przeprowadzenia przez hakerów skutecznego ataku.

Czy można uchronić się przed zjawiskiem shadow IT?

Ryzyko korzystania przez pracowników z zewnętrznego, nieautoryzowanego oprogramowania można ograniczyć, natomiast nie da się go całkiem wykluczyć.

Najczęściej pracownicy w ogóle nie zdają sobie sprawy z zagrożenia, jakie niesie korzystanie z zewnętrznego oprogramowania. Co więcej, wykorzystują je zupełnie nieświadomie, starając się jak najskuteczniej realizować obowiązki zawodowe. Ochrona przed shadow IT powinna więc polegać na przeprowadzaniu regularnych szkoleń, podczas których wyjaśniane będą zagrożenia związane z shadow IT.

Warto zastanowić się również, dlaczego pracownicy korzystają z takiego oprogramowania. Odpowiedź na to pytanie pozwoli ukierunkować dalsze działania. Jeśli powodem wykorzystywania zewnętrznego oprogramowania jest brak dostępu do programów pozwalających na wykonywanie pracy to znaczy, że rozwiązaniem problemu może być wdrożenie w firmie nowych, zaawansowanych rozwiązań – takich jak dedykowane oprogramowanie dla firm, które będzie dopasowane do potrzeb firmy i umożliwi sprawniejsze realizowanie obowiązków zawodowych.

Inne artykuły:

  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter