CTA

RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych

dodane: 13 sierpień przez: Daniel Filipek
RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych

Zapewnienie ochrony danych oraz bezpieczeństwa informacji to bardzo ważne obowiązki przedsiębiorców. Nabierają one szczególnego znaczenia w świetle RODO. Niedopełnienie może wiązać się z poważnymi konsekwencjami, a przede wszystkim wysokimi karami. Kontrola i audytowanie IT to istotne czynności, pozwalające na monitorowanie aktywności systemu oraz jego użytkowników. Wyróżnić można wiele zagrożeń dla bezpieczeństwa danych np. kradzież, utrata danych, ujawnienie poufnych danych, włamanie, zablokowanie dostępu. Zobacz, jak możesz zapewnić bezpieczeństwo firmy.

Kilka słów na temat RODO

Data 25 maja 2018 roku na długo zostanie zapamiętana przez przedsiębiorców. To dzień, od którego stosowane są przepisy RODO – Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Choć w Polsce, przed wejściem w życie RODO, obowiązywała ustawa dotycząca ochrony danych osobowych, nakładająca na przedsiębiorców różne obowiązki, tak to właśnie wprowadzenie RODO wzbudzało wiele kontrowersji oraz dyskusji – w końcu rozporządzenie nie wskazuje bezpośrednio środków ochrony danych, które powinny być wdrożone. Przez ponad rok obowiązywania przepisów RODO wiele się zmieniło i co ważne, nie tylko w zakresie świadomości przedsiębiorców, ale i osób fizycznych, których dane są przetwarzane, coraz częściej egzekwujących przysługujące im uprawnienia np. prawo do bycia zapomnianym.

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad prawidłowością wdrożonych rozwiązań z zakresu ochrony danych osobowych? Zbudowanie polityki bezpieczeństwa oraz systemu zabezpieczeń, dopasowanego do organizacji przedsiębiorstwa to niezwykle ważne czynności.

Rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa danych

Wyróżnić można wiele rozwiązań, które służą bezpieczeństwu danych m.in.:

  • kontrola dostępu,
  • tworzenie kopii zapasowych,
  • rozbudowa repozytoriów do ochrony danych,
  • opracowanie scenariuszy przywracania danych,
  • przygotowanie polityki bezpieczeństwa obejmującej monitorowanie zdarzeń, zarządzanie uprawnieniami, tworzenie kopii zapasowych,
  • wdrożenie środków zapewniających bezpieczny dostęp do Internetu,
  • monitorowanie pracy oraz wykonywanie audytów.

Warto podkreślić, że wyróżnić można wiele zagrożeń dla przedsiębiorcy – cyberprzestępczość, awarie systemu oraz działania nieuczciwych pracowników. Wdrożenie odpowiednich zabezpieczeń i wsparcie informatyczne pozwoli na zapewnienie bezpieczeństwa nawet w sytuacjach kryzysowych.

Jakie konkretne rozwiązania z zakresu IT należy wdrożyć w firmie, aby zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania danych?

Nie da się jednoznacznie wskazać rozwiązań, które powinny być wdrożone, aby zapewnione zostało bezpieczeństwo danych. Co więcej, nawet przepisy RODO nie wskazują konkretnych zabezpieczeń, jakie należy wdrożyć w danej sytuacji, ograniczając się do przedstawienia jedynie przykładów takich środków.

Zadaniem firmy jest dostosowywanie zabezpieczeń do charakteru prowadzonej działalności, z uwzględnieniem dynamiczności rozwoju branży IT i pojawiających się nowych rozwiązań. Należy reagować na pojawiające się zagrożenia oraz wdrażać środki, które pozwolą na ochronę danych.

Bezpieczeństwo IT – dlaczego jest tak ważne?

Zapewnienie bezpieczeństwa poprzez zbudowanie polityki oraz wdrożenie odpowiednich rozwiązań to trudne zadanie, które musi zrealizować przedsiębiorca. Firmy dbające o powierzone im dane zyskuje zaufanie wśród klientów. Niestety firmowe systemy zabezpieczeń niemal codziennie narażone są na niepożądane działania, a także ataki cyberprzestępców.

Niezaprzeczalnie coraz więcej danych przechowywanych i archiwizowanych jest w formie elektronicznej. To sposób na sprawniejszą pracę oraz ograniczenie kosztów. Dla ochrony gromadzonych danych oraz systemu informatycznego nie wystarczy samo wgranie programu antywirusowego, konieczne jest stworzenie spójnego systemu zabezpieczeń.    

Inne artykuły:

  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter