CTA

Kto to jest CIO?

dodane: 26 wrzesień przez: Daniel Filipek
Kto to jest CIO?

Każdy sprawnie funkcjonujący system informatyczny, potrzebuje osoby odpowiedzialnej za jego pracę. Kierownik działu IT to najczęściej człowiek, zajmujący się skutecznym łączeniem branży informatycznej z działalnością biznesową przedsiębiorstwa.

Kim jest CIO?

Zagraniczne skróty stają się coraz bardziej popularne także wśród biznesowych pojęć. Wdrażanie ich do codziennego życia to efekt popularyzacji języków obcych. Znajomość angielskiego nie jest aktualnie żadnym atutem w CV pracownika. Doszło do sytuacji, w której płynne operowanie nim, stało się wymogiem koniecznym do prawidłowego funkcjonowania na rynku.

Skrót CIO to nic innego jak Chief Information Officer czyli kierownik działu IT. Osoba ta jest bardzo ważna przy funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa. Skutecznie łączy zastosowane rozwiązania informatyczne z ogólnymi celami sprzedażowymi danej firmy.

Kompetencje oraz obowiązki na tym stanowisku sprawiają, że nie każdy idealnie dopasuje się do tej roli. CIO charakteryzuje przede wszystkim perspektywiczne myślenie, kreatywność a także znajomość poszczególnych gałęzi biznesu. To także osoba, która znakomicie porusza się w informatycznych systemach. Jakby nie patrzeć, to nadal główny obszar pracy specjalisty od IT.

Zadania na stanowisku

Oprócz ogólnego nadzoru, do zadań kierownika działu IT należy między innymi silne powiązanie systemów informatycznych z prowadzonym biznesem. Odpowiednie wykorzystanie potencjału, wpływa pozytywnie na ogólne wyniki sprzedażowe a także płynność działania. Efektywna praca możliwa jest tylko w wypadku wykorzystania sprawdzonego, dobrze połączonego systemu informatycznego.

Zarządzanie realizacją zadań branży IT oraz przyszłościowa ocena działań to tylko niektóre z innych ważniejszych funkcji na tym stanowisku. Oprócz nich wymienić można chociażby sprawowanie nadzoru nad integracją systemów informatycznych czy też licznymi projektami.

Zatrudnienie osoby z zewnątrz

Wpływ doświadczenia na prawidłowe wykonywanie zadań jest bardzo istotny. Dlatego też CIO, rzadko kiedy przywiązują swoją uwagę tylko i wyłącznie do jednej firmy. Bardzo częstą praktyką jest zatrudnianie osoby z zewnątrz, odpowiedzialnej za ogólny system informatyczny. Kierownik działu IT pomaga osiągać odpowiednią płynność operacyjną a także służy wsparciem przy wszelkich kwestiach związanych z internetową działalnością.

Dobrze dobrany CIO zajmuje się projektowaniem procesów, doborem narzędzi informatycznych do celów działalności oraz zapewnieniem bezpieczeństwa w firmie. Szacuje się, że zawód ten będzie w przyszłości pełnił o wiele szersze działania, dopasowując się jednocześnie do wymagań rynku.

Do jego kompetencji dojdzie między innymi wyszukiwanie innowacyjnych rozwiązań biznesowych czy chociażby prawidłowy rozwój strategii informacyjnej. Jak zatem widać, to nie tylko specjalista z zakresu informatyki, ale również bardzo przydatna osoba z biznesowego punktu działalności każdego przedsiębiorstwa. Istotne jest tu zatem doświadczenie oraz wszechstronne wykształcenie. Stereotypowe myślenie bardzo często okaże się niewystarczające, przy rozwiązywaniu problemów firmy.

Dostosowanie się do rynku

Prężnie rozwijający się rynek wymusza rozwój pracowników w wielu kategoriach. Skupienie się tylko na jednym aspekcie, nie pozwala na pełne wykorzystanie potencjału. Sytuacja podobnie przedstawia się w kwestii kierownika działu IT. Nie jest to tylko i wyłącznie osoba dbająca o bezpieczeństwo oraz oprogramowanie firmy. To także człowiek skutecznie analizujący możliwości oraz podsuwający nowe opcje rozwoju. Jak zatem widać, w wielu wypadkach posiadanie takiego pracownika, okaże się zbawienne dla jakości funkcjonowania przedsiębiorstwa.

XXI wiek to bowiem odejście od szablonowych rozwiązań. Kolejne podmioty na rynku stawiają przede wszystkim na innowacyjne, nie zawsze najprostsze rozwiązania. Zastosowanie ich to bardzo często proces skomplikowany oraz żmudny. Przewaga na rynku osiągana dzięki ,,czemuś nowemu” jest jednak wystarczającą rekompensatą i zachętą dla kolejnych firm.

Inne artykuły:

  • Jak działa helpdesk?
  • Transformacja cyfrowa jako holistyczna integracja technologii z człowiekiem. Główne aspekty Przemysłu 4.0 oraz jego przełożenie na efektywność pracy i przewagę w biznesie.
  • Rozwój, funkcje i możliwości systemów klasy CRM
  • Zewnętrzny kierownik działu IT – CIO. Zmiana paradygmatu CIO w erze cyfrowych zmian.
  • Jak system magazynowy WMS wspiera pracę magazynów i działów logistycznych?
  • Praca zdalna dzięki pracy w chmurze
  • Obsługa informatyczna przedsiębiorstw – jaki zakres usług jest optymalny?
  • Profesjonalny Helpdesk – jak ważny jest dla biznesu?
  • Jak zabezpieczyć firmową pocztę elektroniczną?
  • IT dla biznesu – jak zwiększyć bezpieczeństwo informatyczne w firmie?
  • Objawy, które mogą świadczyć o zawirusowaniu komputera
  • Praca zdalna a ciągłość działania infrastruktury IT
  • Cyfrowa firma – porównanie oprogramowania dedykowanego z gotowymi rozwiązaniami
  • Cloud computing – wady i zalety pracy w chmurze
  • Outsourcing IT – jak zapewnić udaną współpracę?
  • Nieprawidłowe działanie infrastruktury IT – sygnały ostrzegawcze
  • Systemy DLP – czym są i czy warto je wdrożyć w firmie?
  • Co to jest outsourcing IT? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
  • Outsourcing IT, helpdesk IT, administracja systemem IT – co wybrać?
  • Disaster Recovery Plan (DRP) – wyjaśniamy, jak radzić sobie z nagłymi awariami systemu
  • Outsourcing IT kontra organizacja działu informatycznego w firmie
  • Shadow IT poważnym zagrożeniem dla Twojego biznesu
  • Polityka haseł w firmie – zasady, o których należy pamiętać
  • Chroń dane firmy przed złośliwymi atakami hakerów
  • RODO a IT – zapewnij bezpieczeństwo przetwarzanych danych
  • Internet pod kontrolą – wpływ filtrowania dostępu do treści na efektywność pracy
  • Rozwiązania POS – nowoczesne i ekonomiczne
  • WMS – logistyka na najwyższym poziomie
  • Wideokonferencja a spotkanie biznesowe
  • System Obsługi Transportu – czy warto wdrożyć go w Twojej firmie?
  • Mobilni pracownicy – jak dobrze nimi zarządzać?
  • Helpdesk to za mało? Jakie usługi wybrać, żeby system informatyczny działał na najwyższym poziomie?
  • Całe biuro w chmurze – jak działa Office365?
  • Wdrażanie systemu CRM w firmie
  • CRM – ułatwienia dla firm
  • System sprzedaży POS
  • Wapro – niezawodne oprogramowanie ERP
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla sklepu internetowego?
  • Jak wdrożyć ERP
  • Czym jest oprogramowanie ERP?
  • Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do firmy?
  • Kasa fiskalna – wszystko co powinieneś wiedzieć przed zakupem
  • Kasa fiskalna czy drukarka fiskalna – jakie urządzenie fiskalne wybrać?
  • Charakterystyka systemu B2B, czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes
  • Dedykowane oprogramowanie dla firm – większa kontrola i mniejsze koszty
  • System do obsługi magazynu
  • Kto to jest CIO?
  • Co to jest oprogramowanie CRM?
  • Na czym polega integracja systemów informatycznych?
  • Jak wybrać dobre oprogramowanie dla transportu?
  • Założenie własnej strony internetowej
  • Administracja siecią komputerową
  • Zalety outsourcingu IT
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Własne miejsce w przestrzeni web
  • Jak stworzyć silne hasło które łatwo zapamiętać?
  • Szukaj na stronie

    Krótko o nas

    Spółka informatyczna. Od 22 lat na rynku. Specjalizacja w IT dla biznesu.

    Stały rozwój kompetencji i przekrojowe doświadczenie w produkcji, integracji, wdrażaniu oraz utrzymaniu w ruchu rozwiązań informatycznych dla Średnich Przedsiębiorstw.

    Kompetentni, operatywni, skuteczni.

    Sprawdź nas.


    Rozwiązania dla Twojego sukcesu.

    Jak nas znaleźć

    ITCenter Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k.
    ul. L. Kondratowicza 37
    03-285 Warszawa
    Zobacz na mapie

    Oddział Białystok
    ul. Sienkiewicza 49
    15-092 Białystok
    Zobacz na mapie

    KRS: 0000779010
    NIP: 9512481556

    © ITCenter 2021      Projekt i wykonanie ITCenter